Sivut

20. tammikuuta 2014

Vauvan kääntämis operaatio

Meillä oli tänä aamuna 8.45 aika gravidaan. Tosiaan viime lauantain päivystyskäynnillä huomattiin, että vauva on perätilassa ja todennäköisesti pt:ssä on oleskeltu koko aika.

Pieni itsepäinen prinsessa on sitten päättänyt, että hän oleilee pää ylöspäin!
Tänä aamuna siis tarkoituksena oli kääntää vauvaa ulkoapäin raivotarjontaan, jotta synnytys olisi mahdollista tai(ainanki helpompaa)!

Kääntöön piti mennä ravinnotta ja edes juoda ei saanut. Tämä kaikki vain siksi jos käännöksessä menee jokin pieleen ja joutuu lähtemään hätäsektioon.
Kätilön mukaan kääntäminen on ihan yleistä ja harvemmin "menee pieleen" kuitenkin mahdollista on, että vauvan sydänäänet laskee tai napanuora kietoutuu kaulanympärille jolloin hätäsektio on ainut ratkaisu.

Ajat olivat myöhässä n. Tunnin ja mä olin jo ihan nälkään kuolemassa. Toisaalta mua jännitti ja pelotti niin paljon, etten olisi kyllä edes saanut syötyä mitään.
En muista milloin mua ois viimeks jännittäny niin kovin paljon!!
Tärisytti ja tuntui että silmissä sumenee..

Vihdoin meidät otettiin sisälle ja aloitettiin ottamalla n. 10minuuttia sydänkäyrää joka oli oikein nättiä.
Seuraavaksi siirryttiin lääkärin puolelle, joka teki sisätutkimuksen. Lääkärin mukaan auki ollaan yhden sormen verran, mutta kohdunkaula ei ole pehmentynyt eikä lyhentynyt. Lääkäri paineli vielä sisäpuolelta kohtua. Seuraavaksi mahaa tutkittiin ja paineltiin ulkopuolelta, lääkäri totesi, että pylly tuntuu ja saadaan varmasti nousemaan.
Vielä tämän jälkeen ultrattiin. Edelleen perätilassa, napanuora mytyssä, muttei ole kieroutunut vauvaan, lapsivettä ihan normaalisti mutta siinä rajalla kääntämistä varten, paino arvio prinsessalla 2900 grammaa ja tosiaan prinsessalla, Saatiin siis tähänkin vielä varmistus. Lääkärin mukaan ulkokäännös voidaan suorittaa.

Mua jännitti ihan ihan kamalasti. Olin jo jonkin aikaa maannut selälläni ja alkoi vauva sen verran painamaan, että huono olo tuli aika helposti. Kävin vielä ennen kääntöä vessassa ja asetuin uudestaan pöydälle.

Ensiksi mulle annettiin supistusta estävää lääkettä, joka maistui aivan kamalalta!! Lääke myös aiheutaa heikkoa oloa ja verenpaineen laskua sekä tärinää. Jännittyneenä töksäytin kuulema aika kiukkuiseen sävyyn "miks sä tota mulle laitat??? Mitä se tekee???" Onneksi mies ja lääkäri oli vain naureskellut asialle.

Naislääkäri aloitti kääntämisen ja mieslääkäri ultrasi kokoajan samalla, ettei vain vauvalle käy mitään eikä napanuora pääse huomaamatta kiertymään kaulan ympärille.
Kääntö aloitettiin tarttumalla vauvan pyllyyn, ihan alamahassa.
Mua sattui jo se aivan kamalasti. Ymmärrän, että lääkärin täytyy olla jämäkkä ja "kovakourainen" mutta ei se tosiaan mukavalta tunnu. Kipu on vihlovaa ja todella kovaa. Samaan aikaan kun pylly saatiin nostettua tartuttiin vauvan päähän ja lähdettiin kaksin käsin pyörittämään vauvaa. Lääkäri ns. "Leipoi" kun pullataikinaa mahaani. Kipu yltyi (tai mulla on vaan kovin matala kipukynnys) ja vauva alkoi kääntyä poikittain. Samalla kolauttaen kipeästi mun kylkiluita.
Mulla valui kyyneleet silmissä ja tuskahikikin alkoi nousemaan.
Kätilö tuli juttelemaan mun viereen ja kertoi kuinka voisin helpottaa oloani.
Lääkärit päättivät hetkeksi lopettaa kääntämisen, että saisin hengähtää hetken. Vauvan jäätyä poikittain mahaani alkoi hän painamaan keuhkoihini enkä saanut kunnolla vedettyä henkeä. Muhun iski myös ihan kamalan paha oksettava olo.
Mies tuli pyyhkimään hikeä otsalta ja piti kädestä kiinni.
Mulla oli ihan toivoton olo, että enhä mä koskaan voi synnyttää jos en tätäkään kestä. Siinä samalla jännityksessä multa pääsi itku :D

Lääkärit jatkoivat kääntöä ja neiti päätti samalla potkasta itsensä takaisin perätilaan. Nais lääkäri koitti vielä hetken kääntää pikkuista ja mun olo alkoi olla aika tuskanen.
Mies lääkäri päätti kokeilla vielä kääntää vauvaa toisen puolen kautta rt:n mutta totesi, että ei onnistu.

Neiti vänkäsi itsensä aina puolesta välistä takaisin "omaan asentoonsa", lapsivettä on kuitenkin vain sen verran vähän, että mieslääkäri sanoi ettei aleta väkisin riuhtomaan. Totesi myös että tilaa ei taida olla enää niin paljon, että mahtuisi neidin kääntämään.
N. 15-20minuuttia he koittivat kääntää ja sen kauemmin ei "rääkätä" jos ei suosiolla lähde pyörähtämään. Lopuksi mut vielä ultrattiin, jotta saatiin varmuus lapsen asennosta, napanuoran sijainnista, ja tarkistettiin ettei istukka ole revennyt (kun on vielä mulla etuseinässä)

Sain luvan nousta rauhallisesti istumaan. Supistuksia estävä lääke tosiaan laskee verenpaineita aika rajusti ja aiheuttaa kovaa tärinää. Siksi mun täytyi hetki vain istuskella ja mulle tuotiin juomista ja paperia, jotta sain pyyhittyä kaiken lopun hien pois.

Tämän jälkeen meidät vietiin lepohuoneeseen tarkkailuun ja otettiin puolitoistatuntia sydänkäyrää, jotta nähdään ettei vauva "ottanut nokkiinsa" kääntämis yrityksestä.
Mies haki meille kahviosta vähän aamupalaa kun en ollut tosiaan saanut syödä aamulla ja että saisin heikkoa oloani vähän korjattua. Makasin siinä sängyllä käyrillä ja olo oli kuin ekaa kertaa kännissä. Koko kroppa tärisi ja huone aaltoili, tämä kaikki sen lääkkeen vaikutuksesta. Alavatsaa vihloi vielä, mutta muuten olo oli ihan ok.

Kätilö kävi pariin otteeseen tarkistamassa vointia ja sydänkäyrää ja keskustelemassa jatkosta.
Haluanko yrittää synyttää pt vauvan vai mennäänkö sektioon?

Pt vauvaa ei voi kaikki synnyttää. Täytyy kuvauttaa lantio magneettikuvauksella, onko mahdollista synnyttää alateitse, vauvan synnyttämisessä on myös hieman enemmän riskejä kuin rt vauvan synnyttämisessä.
Sektiossakin toki omat riskinsä.. No meillä on onneksi perjantaina aika sinne polille, jossa vaihtoehdot käydään tarkemmin läpi ja päätetään mitä tehdään. Jos vauva leikataan tai synnytetääm molemmat täytyy luultavasti toteuttaa ennen laskettua aikaa. Eli jo ihan kohta.

Onneksi nyt ollaan kotona, turvallisesti oman peiton alla. Vauva potkii normaalisti ehkä enemmän kuin ennen. Äitiä sattuu päähän ja alamahaan, mutta pyörrytys ja vapina on onneksi lähtenyt pois! Ihana olla kotona ♡

Jälkeenpäin kääntäminen ei ollut niin kamalaa. Sattuihan se ihan kamalasti ja se olo oli ihan järkyttävä. Mieskin sanoi että aika hurjalta näytti päällepäin kun vauvaa muljauteltiin..
Onneksi se on nyt ohi. Jännityksellä odotellaan sitä perjantaina mitä on luvassa.

Nyt lähden lepäilemään ja syömään lettuja.

19 kommenttia:

  1. tsemppi loppu aikaan, ihanaa kun teidän neiti on kohta täällä! oon ihan alusta asti seurannut sun raskaus aikaa ja innolla odotan miltä teidän prinsessa näyttää!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiiitos!!
      On kyllä ihanaa, täällä ollaan ihan malttamattomia <3!!
      Hihihiiii!

      Poista
  2. Oi voi. Tuli oma synnytys elävästi mieleen ku oli toi kuva tosta käyrästä :) mä vielä sain ne kaikki kotiin muistoksi. Tsemppiä loppuraskauteen ja synnytykseen. Ihanaa että jossain annetaan mahdollisuus sektioon. Täällä tampereella sitä ei kovin helposti anneta /:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihana! Herättelen täällä sun muistoja :)

      On kyllä kiva, että asiasta on mahdollisuus keskustella ja sopia :)
      Harmi että sielä niin tiukkaa :/

      Poista
  3. Voi että, mullakin tuli jotenkin oma raskausaika vahvasti mieleen, se oli niin ihanaa aikaa ja nyttekin on kaamee masuikävä! Nauti loppuraskaudesta, ei enää kauaa jäljellä, ja sit säkin varmasti haikeena muistelet tätä aikaa :))

    Mut hui kauhee kun toi kääntäminen kuulostaa Hurjalta! En tiiä mitä oon ajatellu, mut oon aina kuvitellu että se on "plumps" vaan ja vauva muljahtaa ympäri.. :D Joo ei IHAN :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voii eii :)!
      Varmasti tulee ikävä. AIka kultaa muistot ;)
      Mä koitan nauttia.

      Joo en mäkään oikein osannu odottaa mitään..:D Aika hurjaahan se oli.. vieläkin maha ihan arkana :/

      Poista
  4. oijoi, pian pian se on täällä<3 ihana kun se liikkuu noin paljon <3

    VastaaPoista
  5. Hui kamala... :( onneks selvisitte! Kuullostaa tosi hurjalle tuollanen 'muljauttelu', ja varsin tehny kipeetä!! Onko sulla haluja yrittää synnyttää alateitse?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se oli kyllä aika hurjaa..
      kovin epämukavaa :(!

      Mä en oikein tiedä. Alun alkajaisiksi olisin halunnut synnyttää alateitse. Mutta tosiaan mulla synnytyspelkoa ja jotenkin se pt vauvan synnyttäminenkin kuulostaa "hurjalta" kun siinäkin omaat riskinsä sun muuta..:/ ja kuulema paljon rankenpaa ja jopa kivuliaampaa synnyttää niin päin.
      Jotenkin mä ehkä kallistun sen sektion puoleen vaikka pelkään sitäkin..
      No ehkä saan päätettyä asian kun pääsen perjantaina juttelemaan sinne pelkopolille mitä tehdään.

      Poista
  6. No hei,
    Nyt oli pakko itsekkin tulla kommentoimaan! Olen tosissaan itsekkin seuraillut blogiasi ihan alkumetreiltä. Onhan meillä LA melko lähekkäin 26.1.2014 :). Itsellä nyt juuri perjantaina ultra äitiyspolilla ja keskustellaan käynnistysajasta (mahdollisesti jo ens maanantaina 27.1) HUII!
    Meidän tyttösillä saattaa siis olla synttärit hyvinkin lähekkäin.. <3

    -n-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi!
      Ihana kun tulit kommentoimaan! :)

      Oii! tosi lähekkäin on, meidän typyille tosiaan saattaa tulla sama synytymäpäivä! vähän jännää <3!
      Ihanaa loppu odotusta ja isot tsempit synnytykseen sinne ;)

      Kerro ihmeessä kun teidän typy on saapunut maailmaan :)!!

      Poista
    2. Jeps, hurjasti tsemppiä sinnekin..päädyittepä leikkaukseen tai käynnistykseen. :)
      Tuleppas sitten heti kertomaan tänne mitä olette jutelleet perjantaina!

      -n-

      Poista
    3. ja voi kuinka hassu sattuma itsekkin olen 2011 valmistunut sisustus- ja näyttelyalan artesaani :)!

      -n-

      Poista
    4. Kiitos tsempeistä! :)
      Tuun kyllä kertomaan mitä polilla tuumailtiin :>

      Ooo! jännäää! Missä sä oot käyny ton koulun? :)

      Poista
    5. Savonlinnassa oon tuon alan aikoinaan opiskellu. :) Viimeisen harjoittelun tein itseasiassa Jyväskylässä, palokan kodin ykkösellä :)

      Poista
    6. Oo! me ollaan oltu siis samassa koulussa!
      Ollaanko me tuttuja? :D

      Ootko sä kotosin sit jyväskylästä vai savonlinnasta? :)

      Poista
  7. heeh, ei kuitenkaan ihan samassa koulussa, opiskelin siis sen reilut 3 vuotta savonlinnassa, mutta kotoisin olen Outokummusta. Jyväskylässä tulee kylläkin paljon käytyä, kun on oman äitini kotipaikkakunta :)

    -n-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon valmistunu kans savonlinnasta siis sisutus-artesaaniksi artemiasta.
      Okei, niin aivan! :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)