Sivut

27. huhtikuuta 2014

Entäs kun vauva-arki ei olekkaan ihanaa?

Aina puhutaan siitä, kuinka vauva-ajasta täytyy ottaa kaikki irti ja kuinka vauva-aika on niin lyhyt, että nyt kannattaa nauttia. Tottahan se on, vauva-aika on ainutlaatuista eikä se tosiaan kestä kuin hetken ihmisen elämässä, mutta entäs jos vauva-aika ei olekkaan aina ihanaa? Entäs jos vauva-ajasta ei voikkaan nauttia? Entäs jos odottaa enemmän vauva-ajan loppumista kuin jatkumista?


Harvoin missään puhutaan etukäteen asioiden toisesta puolesta. Joka puolella on puhetta ja tekstiä niistä hyvistä asioista jotka kannattaa muistaa. Mutta entäs sitten kun kaikki meneekin ihan eritavalla kun oppaissa? Olo on niin kovin turhautunut ja avuton...

Kerron teille nyt mun tai meidän vauva-ajan haasteista, hankaluuksista ja epäonnistumisista. Kaikki ei tosiaankaan ole aina yhtä juhlaa.

Aloitetaanko jo ihan synnytyksestä?
Sain kuulla ihan loppuajasta raskautta, että Pinja oli massussa väärinpäin, eli perätarjonnassa.
Me käytiin kaikenmailman kääntöyrityksissä ja synnytystapa arvioinneissa.
Koko sairaalan väki mua kannusti synnyttämään ja magneetti kuvausten mukaan tuon kokoisen lapsen piti mahtua syntymään alakautta. Toisaalta mua pelotti synnytys, mitäs jos jotain käy? Samalla mua pelotti ihan kamalasti se sektiokin, missään ei koskaan ole ollut puhetta sektiosta, ei edes synnytysvalmennuksessa. Aina puhutaan vaan alatie synnytyksistä, siitä normaalista tavasta synnyttää.
Mä lähdin kuitenkin todellisella taistelu asenteella sinne synnytyssaliin, että nyt pusken tämän tytön terveenä ulos!!
Kuten jo varmasti kaikki tietää, synnytys ei mennyt ihan niinkuin piti. Pitkän ja turhauttavan ponnistamisen jälkeen neiti juuttui pyllystään kiinni ja hänen sydänäänesä lähti laskemaan ja me jouduttiin lähteä leikkaussaliin. Pieni kulta syntyi loppujen lopuksi sektiolla. Synnytyskertomuksen voi lukea tästä 
Tottakai mä olen iloinen, että Pinja pääsi maailmaan turvallisesti ja kyllä mä tiedän, että ei se sektio tee lapsista yhtään huonompia. Mutta kyllä kun kaverit ja sukulaiset soittelivat ja kysyi miten synnytys meni? Tekikö kamalan kipeää? Onnistuiko imetys? Saitko vauvan heti rinnalle? meinas mulla tulla jotain itkun ja kiukun välimaastosta, että enhän mä edes päässyt synnyttämään, enkä mä saanut edes lasta rinnalle sen sektion jälkeen ja sitten se joutui vielä tehollekkin..
Ensisynnyttäjälle oli aika kova kolaus kokea tuollaista, ja varsinkin kun missään ei koskaan puhuttu juurikin näistä toisista puolista.

Seuraava mun pettymyksen aihe oli imetys.
Muutenkin on kamalan herkillä synnytyksen jälkeen ja sitten vielä tää vauvan ruoka puolikin.
Pinja oli teholla ja häntä sielä ruokittiin pullosta. Mä menetin ne ensimmäiset tärkeät hetket ja päivät, jolloin vauva on äidin rinnalla ja tutustutaan toisiimme. 
Mä sain käydä katsomassa Pinjaa muutaman kerran päivässä teholla ja joku muu syötti häntä pullosta, joku muu vaihtoi hänen vaippansa...
Kaiken sen hormoonihuurun keskellä se tuntui suoraan sanottuna ihan he**etin pahalta!!
Mä olin osastolla ilman vauvaa, mulle kannettiin vain kuva lapsesta ja käskettiin kokeilla pumpata joka päivä 2-3 tunnin välein.. 
Ja mun tisseistä ei tullut yhtään maitoa. Tai no muutama pisara, mutta se oli niin pieni määrä, ettei sillä tehnyt yhtään mitään. Kaksi kertaa taisin saada kokeilla imetystä teholla ja siitä ei tullut yhtään mitään. Maitoa ei herunut ja Pinja ei jaksanut kovinkaan kauaa siinä sitten "turhaan" imeskellä.
Sitten se hoitaja jo tuli ja sanoi "No, mäpäs anna hänelle sitten pullosta ruokaa, kun nyt olis ruoka-aikakin" Olisinpa edes itse saanut syöttää häntä...
Kun Pinja vihdoin pääsi osastolle olin ihan kuin pulla päähän lyöty, mitäs mä tälle nyt teen? Miten mä syötän tätä? Tai vaihdan edes vaippaa?
Tissistä ei oikein edelleenkään tullut maitoa, kätilö vain katsoi nopeasti imu otteen ja oli kuulema ok. Sanoi vain, että kunhan yrität tarpeeksi niin kyllä sieltä vielä maitoa tulee. 
No minähän yritin. Tyttö oli tissillä lähes kokoajan, huuti nälkää ja rimpuilu tissi suussa kuin hullu, mä istuskelin kyyneleet poskilla ja tuskailin miten kaikki voi olla näin hankalaa. Osastolla oli vielä yksi ihan tosi ilkeä kätilö, joka mun pyytäessä Pinjalle lisämaitoa sanoi vain, että koitas nyt vaan imettää. Mutta entäs kun olin istunut vauva tissillä jo ilta yhdeksästä aamu neljään ja vauva vain itkee edelleen ja olin väsynyt, turhautunut ja tunsin itseni todella epäonnistuneeksi.. Onneksi aamuvuoroon tuli ihana kätilö, joka haki Pinjalle ilman pyyntöä lisämaitoa ja sanoi mulle, että menehän nyt rauhassa aamupalalle, että hän katsoo hetken tyttöä.  
Kotona ollessa maito pakkautui rintoihin kunnolla. Tissit oli aivan valtavat, ne vuoti, niihin sattui ihan kamalasti ja ne oli ihan kivikovat ja tulikuumat.
Mun teki tuskaa liikkua, mä en pystynyt nukkumaan mahallaan, kyljelläänkin teki tiukkaa. Tisseissä oli ihan kamalasti maitoa, mutta neiti imi sitä TOSIhuonosti. Koitin parhaani mukaan pumppailla sitä jemmaan ja tissejä tyhjäksi, koska se kipu oli ihan valtava!!
Sitten jos sain tytön imemään tissiä, sekin sattui ihan kamalasti, nännit aukesivat ja kaikki oli yhtä tuskaa. Neiti saattoi imeä jopa 4-6 tuntia tissiä, eikä ollut edelleenkään kylläinen. (ei jotenkin saanut maitoa sieltä vaikka sitä olikin ihan kamalasti)
Jouduin aina pumppaamaan maitoa ja syöttämään pullosta. Neiti tottui päiväpäivältä enemmän siihen pulloon, josta maito tuli niiin paljon helpommin.
Multa alkoi kokoajan vähenemään maidon tulo, koska neiti imi huonosti, aloin myös itse turvautumaan kokoajan helpommin pulloon, jolloin vältyttiin järkyttäviltä tissiraivareilta!
Pinja tais olla kuukauden ikäinen kun en saanut enää oikein pumpattua maitoa, ja aina kun laitoin tytön tissille hän sai vaan ihan kamalat raivarit eikä suostunut imemään tissiä ollenkaan. Loppujenlopuks mun maidon tuotanto loppui kokonaan ja Pinja alkoi juomaan pelkkää korviketta.
Tästäkin mulla oli ihan kamalan paha fiilis. En saanut edes ruokittua omaa lastani..
Missään ei myöskään ollut puhuttu raskauden aikana, että mitäs jos imetys ei onnistukkaan? Vaan siitä miten ihanaa, terveellistä ja lapselle hyväksi imetys onkaan! Ja että pullot on ihan viimeinen vaihtoehto.
Jokapuolella puhutaan vaan tissimaidon hyödyistä ja kuinka se on niin paljon parempaa kuin korvike.
Tottahan se on, äidinmaidosta saa kaikki vasta-aineet. Mutta onhan se korvikekkin ruokaa, on siinäkin kaikki vitamiinit, eikä ne korvike lapset ole yhtään tyhmempiä tai huonompia.
Mutta kuinka se kuitenkin tuntuu pahalta, kun itse ei voi imettää. Kuinka voi olla epäonnistunut olo mennä kauppaan ostamaan korviketta, kuinka tuntuu että kaikki katsoo varsinkin nuorta äitiä, että ei se halua imettää, kuinka aina kaikki vanhemmat ihmiset kysyy miksi sä et imetä lastasi? tiedäthän että se olisi paras vaihtoehto?  Voi luoja kyllä mä tiedän!! Mutta minkäs teet..
Jotenkin olen myös helpottunut, että imetys loppui, en tiedä oliko mulla jokin rintatulehdus, mutta rinnat oli ihan kamalan kipeät ja niitä poltti ja joka asennossa oli paha olla, imetys sattui ja neiti istui tissillä montamonta tuntia tulematta silti täyteen ja aina otettiin kamalaia raivokohtauksia kun tunsin tissiä suuhun. Mua ahdisti, olin kokoajan allapäin.. Jollain tapaa voin sanoa, olevani helpottunut, että löytyi ruokailitapa joka Pinjallekin sopii ja hän tulee täyteen. Mutta silti, mua harmittaa. Olisin vaan toivonut, että imetys onnistuu, helposti, yksinkertaisesti..

Kolmas asia joka mulla meni ihan pieleen, oli mun oma mieli.
Kaiken tuon alkuvaikeuden jälkeen en meinannut millään päästä mukaan tähän vauva-arkeen. Blogissa oli silloin kahden viikon tauko, koska mua ahdisti, ahdisti ja ahdisti.
Aloitetaanpa sieltä sairaalasta ja Pinjan teholla olosta.
Kaksi, melkein kolme ensimmäistä päivää Pinja tosiaan vietti aikansa vastasyntyneiden teholla. 
Mun oli ihan kamalan vaikea silloin myöntää sitä, mutta mä en vaan oikein älynnyt että MUN lapsi oli sielä. MÄ olin sen äiti. Itkin joka ilta isimiehelle kun se lähti sairaalasta, että mua ahdistaa. Mä haluaisin vain kotiin ja olla niinkuin ennenkin. Mä itkin sairaalassa jokapäivä. Mulla oli ihan kamalan iso ikävä mun omaa lasta, ja sitten kun mä pääsin häntä katsomaan, ajattelin vaan, että "no tuossa nyt joku vauva nukkuu.." Sitten podin syyllisyyttä siitä, miten en rakastanutkaan omaa lastani. Tai rakastinhan mä, paljonkin. Mutta en vaan jotenkin osannut toimia sen mukaan, Pinja ei tuntunut omalta, kun kellon mukaan päästiin sitä katsomaan ja joku muu sitä vielä hoiti, ihan kuin oltaisiin käyty katsomassa vaan jotakin vauvaa. Sairaalassa mua lohduteltiin, että kyllä se siitä lähtee kun saat Vauvan vierihoitoon.
Vihdoin mä sain. Mä itkin onnesta ja halasin ja pusutin pientä kääröä, vihdoin se on mulla! Oma rakas lapsi. Ja sitten se tuli, paniikki. Enhän mä osannut tehdä mitään, tai mitä sen kanssa ylipäätänsä tehdään? Tuijotin vain sitä, se oli kaunis ja suloinen. Siihen se sitten jäikin.
Onneksi isimies tuli melkein samantien taas paikalle, hän vaihtoi vaippaa ja höpisi tytölle. Silitteli ja paijasi, toi lelunkin hänelle mukanaan ja lähti työntelemään kärryjä käytäville.
Mä kuljin vaan ihan haamuna perässä, pelkäsin ihan kamalasti jos se käy itkemään, että mitä mun pitää tehdä. Muistan kun yritin vaihtaa ekaa kertaa vaippaa. Vauva itki, mä itkin, eikä siitä meinannut tulla mitään. Mä soitin kokoillan isimiehelle kotiin ja valitin miten kamalaa tää oli. Halusin vaan kotiin, halusin vauvan kotiin ja olla sen kanssa rauhassa, tutustua.
Mulle tuli aivan mailman paras fiilis kun vihdoin päästiin kotiin, mä tarkkailin kun isi hoiti tyttöä, ja tein ja harjoittelin asioita omaa tahtia.
Kuitenkin se imetys kävi tökkimään myös kotona, tyttö oli aina tissillä ja huusi kuin hyeena, meillä ei oikein nukuttu yöllä eikä päivällä, olin väsynyt, turhautunut ja pettynyt itseeni. Pari ensimmäistä viikkoa oli mulle ihan kamalan vaikeita ja rankkoja. En todellakaan osannut iloita enkä nauttia. 
Saatoin ihan pienimmästä mennä vain peiton alle ja nyyhkiä sielä aikani. 
En oikein itsekkään tiedä miten kaikki tuntui niin vaikealta ja miksi mua ahdisti niin kamalasti koko arki. Onneksi mieliala alkoi tasottumaan pikkuhiljaa normaaliksi.
Silti mulla edelleen on jotenkin paha fiilis, miksi en heti aluksi "kiintynyt" lapseen.. Mikä mussa olikaan vialla?

Seuraava ongelma olikin sitten taas edessä.
Mä olin sanaut itseni ns. kuntoon, fiilis oli paljon parempi. Morkkis imetyksestä oli jäljellä, mutta tyttö söi onneksi oikein tyytyväisenä pullosta. Meillä oli vähän jo rytmiä. Tai rytmiä ja rytmiä, yöllä nukuttiin ja päivällä jaksettiin pieniä hetkiä olla hereilläkin.
Sitten alkoi taas itku kausi, meillä huudettiin, itkettiin ja kitistiin ihan tosi usein.
Pienellä alkoi ihan kamalat maha vaivat.
On niin kamalaa katsoa vierestä kun toinen kärsii ja toiseen sattuu.
On päiviä, että kaikki menee tosi hienosti ja neiti jaksaa hymyillä ja hurmata muita, mutta on päiviä että vain itketään ja kitistään, pitää sylitellä ja sekään ei pelkästään riitä, vaan heijata ja heilutella.
On öitä jolloin nukutaan ihan ok. On öitä jolloin ei nukuta kun muutama tunti ja nekin äärettömän levottomasti. Pisin pätkä minkä neiti on koskaan nukkunut on 4,5h ja sekin oli vain kerran.
Tänä päivänä yritetään selvittää mikä Pinjalla on, vai onko se vain koliikkia.
Yhdessä vaiheessa maha näytti ja paremmalta ja me saatiin n. viikon ajan katsella ihanan tyytyväistä ja naureskelevaa vauvaa, me saatiin nukkus yöt 2-3 syötöllä.
Mutta nyt ollaan taas palattu "normaaliin" rytmiin. Meillä itketään n. 1-5 päivässä viikossa. 
Tuntuu, että itkut ja huudot ovat vain lisääntyneet kokoajan päiväpäivältä..
Esimerkiksi lauantainabneiti oli tosi tyytyväinen koko päivän, illalla vein sitä 7 aikaan nukkumaan ja alkoi ihan kamalat itkupotku raivarit ja massun vääntely, huutoa kesti puoli kahteen asti yöllä, jolloin isi sai tytön vihdoin unille. Typy nukkui yhdeksään aamulla, kolmella syötöllä, kahdella tutin laitolla takaisin suuhun ja yhdellä kitinällä..
Nykyisin meillä herätään n. 1-2 tunnin välein yössä. Syödään tai kitistään..
Illalla huudetaan viimeiseksi, aamulla ensimmäiseksi, yölläkin ehkä muutaman kerran. Päivälläkin saatetaan vielä kiukuta.
Mutta oi että niitä muutamia päiviä viikossa kun kaikki on hyvin ja neiti naureskelee, höpöttelee ja seurailee kaikkea kiinnostuneena. Voi että ne on niin suurta luxusta. 
Mä rakastan omaa pientä murusta eniten koko maailmassa, mutta pakko on myöntää että välillä on niin kamalan väsynyt, että tekisi mieli kömpiä ihan vain yksin johonkin hiljaiseen paikkaan nukkumaan, joskus tekisi mieli vaan antaa tytön huutaa ja pistää korvatulpat korviin, joskus tekisi vaan mieli mennä ja olla hetki rauhassa ja ajatella vain ja ainoastaan itseään..
Älkää käsittäkö väärin. Mä en ole todellakaan jättämässä tyttöä mihinkään, välillä on vain niin väsynyt, että pieni(tai vaikka vähän isompikin) hetki itsekseen tekisi niin hyvää.

Olen meinannut kirjoittaa teille jo aikasemmin vauva-ajan haasteista, mutta tuntuu etten ole ollut valmis siihen. Oon kantanut ehkä suurta syyllisyyttä kaikista näistä asioista ja niiden myöntäminen ääneen on ollut (ja on kyllä vähän vieläkin) ihan pirun hankalaa!!
Mutta onneks mä olen loppujen lopuksi tajunnut, että se ei tee mustaa huonoa äitiä jos jaan teidän ja muidenkin kanssa näitä mun ajatuksia, ajatuksia siitä miten rankkaa välillä on. 
Jos joku tuomitsee tämän perusteella mut ihmisenä tai äitinä, niin antaa mennä.
Tiedän kuitenkin itse, että Pinja on mulle kaikki kaikessa ja Pinjallakin on meidän kanssa hyvä olla <3
Onneksi meillä on myös niitä hyviä päiviä jolloin meillä asustelee oikea päivänsäde ilopilleri, ne antaa ihan kumman paljon voimaa tuleviin koitoksiin typykän kanssa!

32 kommenttia:

  1. Olet ihana <3
    Mahtavaa kun joku uskaltaa puhua asioista suoraan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ♡
      Mun mielestä kans liian harvoin asioista puhutaan suoraan. Ja sitten jos puhutaan tulee yleensä sitä p*skaa niskaan :/

      Poista
  2. minkä ihmeen takia sä et saanut antaa sitä maitoa pullosta siellä osastolla? Tosi tökeröitä kätilöitä kyllä...
    itellä on toi vauva vaihe vähän hämärän peitossa kun helmi oli sellainen että itki yöt ja oksenteli kaaressa ja sitä sitten sai seurailla yötä päivää.. ensin epäiltiin refluksia sitten koliikkia.. Tosta imettämisestä sen verran että oon kokenut noita samoja epäonnistumisen fiiliksiä äitinä kun pystyin imettämään helmiä sen 3vko kunnes maidon tulo vain lakkasi.. siitä mulle neuvolassa murmutettiin että ei maito noin vain lopu mutta multa se tosiaan vain loppui! monesta asiasta ja varsinkin muiden sanomisista on tullut monesti itselle paha mieli mutta kun arki tasoittui ja lähti rullaamaan omalla painollaan niin enään en stressaa tai välitä muiden sanomisista. Veikkaan että nyt tämän uuden vauvan kanssa osaan olla jo heti rennoin ja avoimin mielin..
    Ja mitä suhun tulee niin jokaisella tosiaan on noita heikkoja hetkiä,-päiviä ja viikkoja mutta silti sä olet se paras äiti sun tyttärelles <3
    mutta hyvä ja paljon ajatuksia herättävä postaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä.. jotenkin en siinä tilanteessa osannut vaatia/pyytää..
      Voi itku :( teilläkin on siis ollut tosi rankka vauva-aika!! Selviskö teille koskaan mikä Helmillä oli? Vai kuinka se sitten loppui/parantui?
      Mulla oli aika sama. Neiti söi niin huonosti että maidon herumimen vaan vähentyi ja vähentyi ja sitten loppui ihan seinään. Ja näköjään niinkin voi käydä..
      ihana kuulla että teillä menee kaikki hyvin ♡ niin ja ihan hurjasti paljon tsemppiä uuden vauvan kanssa ♡
      Niinhän se menee. Ja joskus on hemmetin rankkaa, mutta silti ihanaa :)
      Niinpä! Hyvä jos saan vähän ajatuksia liikkeelle tällä :)

      Poista
    2. niin no se tilanne on varmasti ollut aikamoisen päätä pyörryttävä ja muutenkin tilanne oli uus niin ei ihme ettet ookkaan tajunnut mut luulis et ne hoitajat olis oikein tyrkyttänyt vauvaa sulle :o
      Oli kyllä aika rankka, refluksia ei ollut mutta koliikkia neuvola ja lääkäri veikkas, sanoivat vaan että 4kk jälken alkaa helpottaa ja niinhän se sit olikin.. rankkaa kyllä kun mikä, nukuttiin J:n kanssa kahden tunnin pätkiä niin että toinen oli olkkarissa vauvan kanssa hereillä ja toinen sai nukkua sit sen pari tuntia.. täytyy vaan toivoa että tää pikkukakkonen olisi rauhallisempi tapaus kaikin puolin :)!
      kiitos paljon<3 vaikka enpä mä tsemppejä uuden vauvan kanssa tarvitse niinkään mutta ylimääräset tsempit tai vara päreet olis kohdallaan välillä ton ylivilkkaan uhmaikäisen kanssa, :D hahha!
      Mutta oli kiva lukea tääkin puoli tästä vauva arjesta jonkun muun sanoin ja ajatuksin, aina saa lukea sitä kun kaikki on ihanaa ja kaikki rullaa täydellisesti mukamas.. edes missään blogeissa ei kerrota sitä että välillä oikeesti tekis mieli repii hiukset päästä kun suututtaa tai vaihtoehtoisesti voisi nukkua sen viikon ympäri.. :D
      .

      Poista
    3. Noniin. Luulisi sieltä sanovan tai antavan vauvan meidän hoitoon..
      onneksi lopulta helpotti! ♡
      Joo. Tiedän tunteen. Eihän se auttaisi kun vuorotellen hyssytellä ja heilutella ja välillä sitten levätä :o no mä siirrän mun tsempit sitten sulle sen uhmatuhman kanssa :D
      noniinpä. Musta tuntuu kans et kaikkialla pursuu sitä ihanuutta vaan.

      Poista
  3. Jaksamisia sinne, kaikki toivottavasti helpottaa aikanaan :) tuli tuosta synnytyksestä ihan oma synnytys mieleen -> päättyi hätäsektioon, vauva vauvojen teholla, imetys ei lähde käyntiin ja tylsä sairaala-aika. Silmät ihan kostui tekstiäsi lukiessa... :')

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos suuresti! Kyllä varmasti ajallaan nämä järjestyy :)
      Voi eikä, harmillisia kokemuksia sullakin :( ja kun ei osaa edes varautua, että niinkin voi käydä..
      voi että :)♡

      Poista
  4. Mä voin vaan kuvitella miten rankkaa aikaa toi vauvaikä on...ja itsellä hormonit aivan sekaisin ja vielä paineet harteilla imetyksen, varhaiskehityksen ja hyvinvoinnin suhteen.. eipä siinä hirveesti varsin naurata, voin kuvitella itseni synkimmissä fiiliksissä ikinä kunhan kyseinen aika koittaa. Pelkkä väsymys tekee ihmisen hyvinvoinnille pahaa, lisää siihen sitten aivan uusi tilanne omine haasteineen ja ne hormonit.. voi kuullostaa karulle monen korvaan, mutta alan ymmärtää niitä äitejä, jotka antavat vauvaikäisensä pois kun ei kertakaikkiaan jaksa.
    Näistä asioista vaietaan vielä varmasti, koska ne on äärettömän pelottavia uusille äideille, baby blues tunnetaan nimellä mutta moniko äiti suostuu hyväksymään saatikka kertomaan julkisesti mitä synkkiä ajatuksia sieltä nouseekaan mieleen?
    Lapselle olette te, äiti ja isä, kaikista arvokkaimmat ♡ tsemppiä tulevaan, et ole ollut ajatusten kanssa yksin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsempeistä ♡!
      Kiva kuulla muidenkin mielipiteitä ja tarinoita asiasta.
      ja sulle kans roppakaupalla tsemppiä kun se aika on edessä ♡ onneksi se yksi hymy omalta lapselta pelastaa kyllä huonommankin päivän!

      Poista
  5. Mä luin tätä täällä kyyneleet silmissä =(((( Ihan kamalaa toi teho-osastolla aika!!! Niin surullista....
    Ei se arki ole aina ruusuilla tanssimista ja helppoa. On ihan inhimillistä että äiti väsyy, joten älä vain syyllistä ittees siitä. Ihanasti sä oot silti jaksanut <3

    Mahtava kirjotus! oot huippu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, taisi monessa herättää tunteita tämä teksti.
      Se oli kamalaa :( ja varmasti se hormooni ryöppy ei auttanut asiaa yhtään. Heh.
      näinhän se menee!
      Kiitos suuresti ♡

      Poista
  6. Tää on kyllä niin hyvä teksti! Oon itsekkin miettiny että miksi näistä ns. negatiivisista tuntemuksista ei missään kerrottu tai puhuttu. Itse kyllä säikähdin näitä tuntemuksia koska KUKAAN ei ollut sanonut sen olevan aivan normaalia. Muistan miettineeni: "miksi minä en itke onnesta niinkuin elokuvissa, miksi haluaisin vain kotiin ja olla kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.." Oli myös hämmentävää huomata kuinka riippuvaiseksi tulin miehestäni. Tuntui että en osannut tehdä yksinkertaisiakaan asioita ilman häntä. Sairaalassa ollessanikin iltaisin rukoilin ettei miehelleni tapahtuisi mitään..??? Siis mitä ihmettä.. Eikö tuoreen äidin kuuluisi olla huolissaan vieressä olevasta nyytistä, eikä siitä isimiehestä..

    ...että kaikenlaisia tuntemuksia sitä oli ja on kyllä edelleenkin..ne vain muuttuvat ajansaatossa :)

    -n-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanoppa muuta!! Harvoin tosiaan kerrotaan että se epävarmuus ja negatiiviset tunteet ovat ihan noormaleja. Tai että imetys ei välttämättä olekkaan helppoa ja ihanaa.. ja ties mitä muutakin.

      voi apua mä voin niin samastua tohon :D!! Mulle nous kans huoli isistä... hassua!!

      Kyllä. Varmasti koetaan vielä ties minkälaisia tunteita tän matkan aikana.:)

      Poista
    2. Ei nyt liity aiheeseen, mutta oletteko jo miettineet että koska aloitatte kiinteät Pinjalla? :) Meillä Inna on nyt 3kk ja 5 päivää vanha ja kovasti houkuttelisi jos ruveta pikkuhiljaa maistelemaan..

      -n-

      Poista
    3. Ollaan itseasiassa mietitty! Meillä oli jo aikasemmi neuvolassa puhetta, että saatetaan joutua alottelemaan muutenkin aikasemmi kun Pinsku rohmuaa tota maitoo ihan yli äyräiden :D!
      Mua kans toisaalta houkuttelis, mutta toisaalta taas ei.. iik. Meillä on maanantaina neuvola niin varmaan siellä sit juttelen ja kyselen tarkemmin.:o

      Poista
    4. Voi pientä ahmattia <3! Musta jotenkin tuntuu että meidän vauva ei olekkaan enää ihan vauva jos ja kun soseet aloitetaan..yhyyy :'D

      Poista
    5. No se on :D!
      Älä muuta sano...iiiks...

      Poista
  7. Voi, koita saada myös omaa aikaa niin jaksat paremmin taas pikkuisen kanssa. Varmasti on rankkaa, mutta muista että joskus mietit näitä vaikeita asioita niiden ollessa takana päin.
    Ehdottomasti oli inhottava kätilö koska tottakai äidin olisi pitänyt saada hoivata lasta jos suinkin vaan mahdollista, tai jos äiti kipeä niin isän! Minäkin koko sairaalaolon annoin imetyksen jälkeen jälkkäriä pullosta koska ei tullut vielä pahemmin rinnoista, samoin täälläkin nousi vasta kotona. Älä syytä itseäsi!
    Rohkeasti kirjoitit, halin antaisin jos voisin ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se välillä täytyisi vähän irrottautua. Ja se on totta!
      Kiitos ♡ virtuaali hali ♡:D

      Poista
  8. Tekstiisi oli helppo samastua, ja ymmärrän kyllä tuon olon että haluaisi vaan "jättää vauvan huutamaan ja mennä yksin jonnekin". Ei niin kuitenkaan koskaan tekisi, mutta olo on kyllä vahva aika ajoin! Meidänkin vauva huusi synnäriltä asti n. 3 kuukautiseksi iltaisin klo 19-00.30 parhaimmillaan. Ei saanut syömään, ei nukahtamaan, ei mikään auttanut ja TURHAUTTI. Aloitettiin Rela-tipat 3-kuisena ja itkut loppuivat kuin seinään.
    Tämä oli hyvä teksti kaikin puolin. Tsemppiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ensiksi kiitos tsempeistä! :)
      Mä en tiedätkö muistanut yhtään että sinnakin itki kovin :(! Rankkaahan se on kun on univelkaa ja muuta.
      pitäisiköhän meidänkin kokeilla noita reloja, jos vaikka helpottaisi vähän :)

      Poista
  9. Mun mielestä sun ei pitäisi hävetä tuota korvikkeen ostoa / antamista koska kuitenkin pääasia on että huolehdit siitä että lapsesi saa syötyä ja mahan täyteen, oli se sitten oikeaa maitoa tai korviketta! Olen tavannut niitäkin jotka ei ihan oman ylpeytensä puolesta sitä korviketta osta vaan koittaa tulla toimeen rintamaidolla jota ei tule ja sitten vauva kasvaa alakäyrillä..eiei.
    Tsemppiä sulle ! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsempeistä <3

      Tiedän myös tuollaisia tapauksia eikä se todellakkaan ole hyvä :/
      En mä sitä häpeä, vaan välillä ne katseet vaam kirpasee ja joskus tosiaan tuntemattomatkin saattaa kysyä, miksi en HALUNNUT imettää.. Voi kun ei ole halusta vaan kiinni :/

      Poista
  10. Voi kuule... aivan samat fiilikset mulla tällä hetkellä kun kirjotit tuosta sairaalassa olosta! Täällä ei imetys ole lähtenyt toimimaan. Mulla maitoa ei tule ku pikkupisaroita. Vauva on vasta vuorokauden ikäinen ja joku ilkeä hoitaja tokaisi tänään että "kyllä tämän ikäisen lapsen pitäisi imuote jo hallita" aijaa.... no, kiva. Vauva ei osaa imeä eikä mulla edes maitoa tulekaan... ainakaan vielä. Lisämaitoa annetaan nihkeästi. Sit ihmetellään kun sokerit heittelee. No varmasti heittelee kun ei saa tarpeeksi sitä maitoa. Ei se täyty mun pikku tissin tipoista. Argh! Mä haluaisin kans täältä osastolta jo kotiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voii eikä :(!!!
      Kovasti sulle tsemppiä ja jakasamisia sinne <3<3!!
      Tuo non niin inhottavaa..:/
      Ja vielä kerran, ONNEAONNEA pienestä kääröstä <33

      Poista
    2. Kiitos ♡ ihana kääröhän tuo on ja onneksi päästiin perjantaina sairaalasta kotiin! Maitoakin vihdoin alkanu tulla kun päästiin kotiin tuttuun ympäristöön :D

      Poista
    3. On varmasti!!! <33
      Hyvä !! voii iik!! Jotenkin on niin onnellinen kun kuulee näitä vauva uutisia... hih :)

      Poista
  11. Ihana teksti vauva-ajasta kun kaikki ei meekkään putkeen! Ja kovasti tsemppiä, koska sitä tuut vielä tarviimaan ja paljon! Osaan niin samaistua joihinkin kohtiin.

    Neuvolan lähtökohta on että kaikki menee niinku kirjoissa, mikä on tosi tyhmää. kyllä sitä itekkii lähti vauvaa tekemään sillä ajatuksella että kaikki menee hyvin mutta meillä päätty synnytys kiirelliseen sektioon ja siihen etten mie ees aamulla muistanu että minkä näkönen neito mahto olla. Saati sit että oliko kaikki muuten kunnossa. Ja muistan kyllä kun makasin päivän sairaalasängyssä enkä saanu nousta että olisin harjotellu sen pienen ihmisen hoitoa vaan heti kun isäntä tuli niin se näytti miten sitä vauvaa hoidetaan. Mie siis sain heti aamulla neidin viereeni mutta silti oli olo että onko tää nyt ihan oikeesti miun ku synnytyksestä ei oikein ollu muistikuvia.
    Ja itellä loppu imettäminen ku neiti oli vähän yli kakskuinen kun sairastuin niin silti sain kuulla asiasta joiltain. Onneks sentäs täällä neuvolassa lääkäri totes että sitä vartenhan on korvikkeet että lapsi jollain saa sen ruuan. Se autto miua itteeni kun jouduin kaupasta roudaamaan hirmuset määrät nania ja kassalla tätit kattoo pahasti. Välillä olis tehny mieli selittää niille et miks sitä maitoo ei tullu iteltä mutta mitäpä se niille kuuluu. Kunhan saan lapseni kasvatettua kunnolla niin se on tärkeintä ja tämän aijon muistaa myös tän seuraavan kohdalla.

    Ja oota vaan kun vauva-aika on loppu niin sitten alkaakin ihan uudet haasteet!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!

      Se on tosi tyhmää. Jotenkin tulee ihan puuntakaa (vaikka tottakai tietää että asiat voi myös mennä mönkään, mutta kuitenkin..) että asiat meneekin pieleen ja tulee itselle niin huono fiilis, että eikö tähänkään nyt pysty.

      Voi eikä! Onneksi kaikki meni loppujen lopuksi synnytyksessä hyvin!! Tiedän tuon tunteen, mä jouduin kanssa kysymään tuolta miehekkeeltä, että moneltas se vauva synty? onko se kunnossa? Jotenkin niin karua..:/

      Musta tuntuu että niitä imetysfanaatikkoja on aina, harva tuskin on imettämättä siksi kun ei vaan halua imettää! Tai sitten kun on muutamia sellaisia niin meidätkin jotka ei ihan oikeasti PYSTY imettämään leimataan siihen "no tuo ei vaan HALUA imettää"

      Onneksi me itse tiedetään miten asiat on <3

      Sen kyllä uskon! Vauhti lisääntyy jokapäivä pikkuneidillä ja kohta saa juosta kokoajan perässä, sitä odotellessa :D!

      Oikein paljon onnea sinne siitä tulevasta vauvelistakin :)!! ja tsemppiä myös!

      Poista
  12. Kyllä sitä on pohtinu että ei olis miua vissiin äidiks tarkotettu kun en saa ees omaa lastani synnytettyä omin avuin, mutta eihän näitä voi koskaan tietää etukäteen miten ne menee ja tässä puolessa toista vuodessa on tullu fiilis että en päivääkää vaihtais pois ja että miun lapset nyt ei välttämättä kukaan synny normaalisti, mutta ei se miusta huonoa äitiä tee.
    Mutta ei oo helppoa ensisynnyttäjälle kun kaikki ei meekkään hyvin. Ja melko karua että aamulla saan lukee puhelimesta onnitteluviestejä vauvasta jota en ite oo nähny kun pienen hetken yöllä ja sen jälkeen sumeni kun joutuivat nukuttamaan miut. Paras viesti tais olla että onpa suloinen tyttö. Meinasin vastata että laitatko miullekkii kuvan siitä niin miekii nään sen :D
    Onneks on aika parantanu haavat ja sitä jaksaa jo naureskella noille asioille mutta kyllä tuli sairaalassa itkeskeltyä sitä kun tuntu että kaikki meni pieleen ja joka kerta kun isäntä lähti niin mie jäin sinne itkemään. Ja eipä näyttäny mitää suuria traumoja jäävän miulle ku kohta jo toinen lapsi!

    Ja etenkin ku tekee lapset tälleen vähän nuorempana niin tuntuu että leiman saa helposti oli kyse sitten mistä vaan vauvan/lapsen kasvatuksessa. Kaupassakin kun käyn tuon neidin kanssa jolla alkava uhmaikä niin kyllä siinä moni mummo kahtelee ku yritän saaha rimpuilevan neidin autoon toisessa kädessä kauppakassi :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi eii :/ Onneksi kuitenkin oot "päässy ylitse" näistä harmillisista jutuista..
      Kyllä meilläkin jo osalle asioista osataan vähän naureskella, vaikka osa kaivaa vielä ihan tosi paljon!!

      Se on ihan totta! Nuoret äidit on aina vähän silmätikkuja.. harmi kyllä :/

      Poista

Kiitos kommentistasi :)