Sivut

24. tammikuuta 2014

perätilababyn kuulumiset

Heippa! Meillä tänään tosiaan oli taas käynti polille gravidaan.
Alkuperäisen käynnin tarkoituksena tosiaan oli se pelkopoli käynti, mutta käynnin tarkoitus muuttui hieman tässä matkanvarrella..

Käynnin pää aiheena tänään oli pt vauva ja kuinka me synnytämme sen?
Kävin tosiaankin lantion magneetti kuvauksissa, että mahtuuko nuppu tulemaan pylly edeltä ulos.
Kuvien mukaan lantion mitat hyvät ja vauvan paino n.3kg joten edellytykset synnytykseen hyvät.
Lähemmäs neljän kilon vauvan synnyttäminen olisi taas tiukassa tällä lantiolla.
Muut edellytykset mulla on kuulema myös hyvät. Esimerkiksi: nuori ikä, hyvin sujunut raskaus, vauva alle 4kg, hyvä yleiskunto ja tämä viimeinen motivaatio kohdallaan synnyttämään näin päin. 
En vain aivan ymmärrä mitä se tarkoittaa?  Toki sulla saa olla motivaatio kohdallaan, koska joudut ns. ponnistamaan enemmän kuin normaalisti, mutta eiköhän jokaisella äidillä ole motivaatiota ponnistaa oma vauvansa ulos??
 
Sen olen huomannut, että täällä lääkärit yrittävät puhua kaikki synnyttämään alateitse.
Mulla olikin siis edessä tämän päätöksen tekeminen. Olin lueskellut paljon netistä keskusteluja, jossa kommentit menevät aika tasan laidasta laitaan. Osa on sitä mieltä ettei ikinä lähtisi synnyttämään pt vauvaa ja ettei uskaltaisi "leikkiä vauvan hengellä" Ymmärrän tämän kannan, mutta itse en varsinaisesti pidä pt vauvan synnyttämistä "leikkimisenä vauvan hengellä" Toki pt vauvan synnytys ON riskialttiimpaa. Riskit ovat samoja kuin raivotarjonta vauvojen kanssa ja mahdollisuus näihin on hieman suurempi. Mutta en usko, että lääkäritkään suosittelevat alatie synnytystä jos se olisi NIIN KAMALAN vaarallista. Osa nettikeskustelujen äideistä oli taas sitä mieltä, että aina parempi synnyttää alateitse tai että heidän oma synnytyksensä on ollut ihan "normaali" pt:stä huolimatta.

Toisaalta ymmärrän miksi lääkärit haluavat kannustaa alatie synnytykseen, koska alateitse synnyttäminen on luonnollisempaa äidille sekä vauvalle, maidon "tuotanto" lähtee paremmin käyntiin, vauva saa tietyn suojan ns. "Immuniteetin" alakautta tullessaan, äiti parantuu helpommin alatie synnytyksen jälkeen ja vauvalle ei tule niin suurena shokkina maailmaan tulo kun hän syntyy hiljalleen alakautta.
Mun mielestä sektiossakaan ei ole mitään pahaa tai väärää. Eikä sektiolla synnyttäneet äidit ole yhtään sen "huonompia" äitejä. Mun mielestä vauva tulee ulos niin kun tilanne määrää. 
Molemmissa vaihtoehdoissa on ne hyvät ja huonot puolensa.
Mä olin jotenkin koko viikon sitä mieltä, että nuppu leikataan. Mä olin just ja just saanu itteni tsempattua siihen, että synnytän vauvan "normaalisti" rt:ssä, ja kun saatiin kuulla nuppusen majailevan väärinpäin, mulle iski ihan hirvee pelko, että enhän mä sitä voi synnyttää näin??
Tähän yhdistettynä ne netin pieleen menneet kokemukset ja se, että omat vanhempani kannustivat menemään sektioon. Olin siis aika varma, että pyydän sektiota.

Kuitenkin asioista lisää lukiessa ja miettiessä, mua kävi kammottamaan se sektiokin. Eihän se satu, se on helppo, nopea ja kivuton, toki haava on jälkeenpäin kovin arka. 
Mutta se, että mut puudutetaan raajoista ja hereillä ollessani vauva leikataan ja yhtä äkkiä ilman mitään tuntemuksia ja "työtä" mulle esitelläänkin, että "hei tässä on nyt sun vauvas" sitten mut kärrätään vielä moneksi tunniksi pois vauvan luonta. Tää jotenkin kuulosti mun korvaan karulta.. Ehkä mä oon vähän hullu, kun haluankin yrittää sen alakautta pusertaa maailmaan. Mutta se tuntuu vaan niin paljon luonnollisemmalta, ja vaikka mulla onkin synnytyspelkoa, pelkään vähemmän normaalia synnytystä.

Toki jos oikein ikävästi käy, teen työtä turhaa ponnistaessa ptbabya ulos ja joudun VIELÄ tämän jälkeen hätäsektioon. Joka on taas mun mielestä huonompi/pelottavampi kuin suunniteltu sektio...
Luotan kuitenkin lääkärien ammattitaitoon, ja siihen, kun mulle sanotaan, että edellytykset synnyttää on ihan hyvät!
Kyllä mulle on vielä nyttenkin kotona tullut kauhukuvia.
Mitä jos vauvalle käykin synnyttäessä jotain??
Ja kuinka mä voin antaa sen itselleni anteeksi??
Oliko sittenkin silkkaa tyhmyyttä sanoa haluavansa synnyttää alakautta??
No näitä ei vain voi tietää. Toki perätila vauvan synnytyksessä on mukana enemmän hoitohenkilökuntaa, leikkaussalikin on varattuna mahdollisia ongelmia varten ja vauvan sekä äidin vointia seurataan tuplasti tarkemmin, sekä synnytystä suunnitellaan hyvin. Luotan siis osaavaan henkilökuntaan.
Kunhan mulla vaan riittäis voimat tähän tulevaan koitokseen.

Laskettu aika on tasan viikon ja yhden päivän päästä. Ensimmäinen yliaikais kontrolli meillä on maanantaina 3.2!
Jos siis vauva päättää ennen tätä tulla maailmaan, saa hän sieltä alakautta (ainankin yrittää) tulla. Mutta jos tähän 3.2 olevaan yliaikais kontrolliin mennessä nuppu ei ole vielä tullut, niin vaadin silloin leikkausta. 
Sillä pelkään, että vauva kerää painoa lähemmäs neljää kiloa, jolloin synnytys alkaa olemaan siinä rajoilla, myös yliajaksi menneiden vauvojen luut eivät "jousta" niin hyvin. Jolloin vaurioita tulee helpommin.

Jotenkin mua harmittaa, sillä jos olisin valinnut suunnitellun sektion, meillä todennäköisesti olisi maanantaina ollut vauva <3
No päätös on nyt tehty.. Mieli on muuttunut tänäänkin jo varmaan x10 tän asian suhteen.. en vain tiedä mikä olisi parasta ja oikein ja fiksua...
Välillä mulla nousee oikein viha pintaan, että ne pirun lääkärit mua painostivat valitsemaan alatiesynnytyksen ja välillä oikein puhkun varmuutta, että kyllä me se sieltä saadaan synnytettyä.. Tunteet on niin kovin ristiriitaiset.. Asia tuli kuitenkin niin äkkiä. Ja olisin ehkä halunnut enemmän lisätietoa asiasta ennen päätöstä.

Uskon kuitenkin, että jos se synnytys tästä käynnistyy, niin asiat rullaavat silti omalla painollaan ja menevät niinkuin ne on tarkoitettu meneväksi..
Toivottakaa mulle tsemppiä!

Mitä te muut ootte mieltä tästä pt jutusta?
Synnyttäisittekö vai menisittekö sektioon?
Onko kellään henkilökohtaista kokemusta tästä?

Terkuin Hupsumamma rv 38+6!

23 kommenttia:

  1. Kyllä varmasti hirvittää synnyttää pt:ssä oleva vauva. Mua jännittää hirveesti synnytys muutenkin vaikka vauva ihan normisti rt:ssä, voin vaan kuvitella kui sua jännittää!
    Jos tää vauva olis pt:ssä niin luultavasti lähtisin myös yrittämään alateitse synnytystä (jos vaan vauvan ja mun mitat antas mahdollisuuden). Jotenkin muakin se sektio pelottaa enemmän!
    Omakohtasia kokemuksiahan mulla ei ole pt vauvasta, mutta tossa facen mamma ryhmässä, jossa oon, on muutama synnytänyt alateitse pt vauvan ja hyvin oli mennyt :)
    Kyllä sullakin varmasti menee hyvin! Tsemppiä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo. Mua kans jännitti jo normaali saati sit nytten..:|
      Mä en kans tiedä mikä siinä sektiossa hirvittää vaikka pt:ssä on varmaan enemmän komplikaatio mahdollisuuksia... ääh. vaikee homma. Pitää koittaa olla jännittämättä jos se siitä sit lähtis rullaamaan omalla painolla.
      Mikä se fb ryhmä oikein on? Yritin joskus ettiä niitä mutten oo koskaa löytäny..
      Kiitos, toivotaan että menee! Sulle kans tsemppiä loppuun :)

      Poista
  2. Kovasti tsemppiä! <3 tulee se sitten kummin vain ulos, niin uskon että kaikki menee oikein hyvin. Mä olen kans miettinyt jo nyt näitä asioita aika paljon...mulle kätilö sanoi gravidassa rakenneultra käynnillä, että käske neuvolasta lähete ihan tuonne gravidaan synnytystapa arviointiin että ne ultraavat kunnolla jotta näkevät tarkan vauvan painon ja mahtuuko tulemaan. Koska oon tosi pienikokoinen, niin se piti tärkeänä tätä asiaa et mulle ois hyvä tarkkaan miettiä tuo synnytystapa. Mutta nyt kun kävin neukkulääkärillä eipä se suostunut lähetettä gravidaan laittamaan vaikka kerroin että kätilö gravidasta käski. Kuulemma pienikokoisuus ei ole syy sektioon. Kyseli onko mun äiti esim synnyttänyt normaalisti ja kun kerta on niin minäkin voin aivan hyvin. Mä olin itse 2,4 kiloinen vauva eli tosi pieni ja mun äidillä oli tosi vaikea synnytys. Se itsekin sanoi mulle että vaatisi minuna sektion. Mulle ei oo sinänsä väliä, mä voin aivan hyvin synnyttää alateitse kunhan vain saan tietää varmaksi sen että se mahtuu tulemaan turvallisesti! Normaalista synnytyksestä toipuisi nopeammin. Mutta ei ne joo helpolla lähetteitäkään gravidaan laita. Aion nyt ens neuvolakäynnillä vielä omalle terkkarille sanoa ja pyytää sitä koska haluan varmuuden. Vaikka siihen on vielä aikaa mutta kuulemma gravidaan on vaikea saada aikoja eli ne pitäis nyt varata ajoissa jo!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiiitos <3!!
      No voi kiva taas tuota neuvolan toimintaa jos et kerran ole lähetettä saanut..:/ nää on näitä neuvolan "normaali tapauksia" jolloin minkäänlaista synnytystapa arviointia ei saada... ja tässä munkin kohdalla taas nähtiin...
      Auttaiskohan jos sä soittasit sinne gravidaan ja koittasit sitä kautta saada ajan synnytystapa arviointiin? jos se neuvolassa juttelu ei tuota tulosta..

      Poista
    2. ne ei kai gravidasta voi asialle mitään kun tavallaan suostumus pitää saada omalta lääkäriltä tai terkkarilta. mulla on parin viikon päästä neuvola niin aion pyytää siltä terkkarilta kyllä. mä uskon ettäse laittaa.se on tosi mukava täti kyllä! on vaan ollut nyt poissa neuvolasta hetken niin en oo päässyt aiemmin kysymään!

      Poista
    3. niinpä perus neuvolan toimintaa :D jotenki mikään ei etene ellei itse huolehdi asoista...

      Poista
    4. Noniinpä joo.. Toivotaan, että neuvolassa kuunnellaan ja saisit ajan sinne!! :)

      Poista
  3. Äitini on 3 pt-vauvaa synnyttäny alateitse ja viimisen sektiolla eikä toiste sektioon suostuis. Sektiolla syntyneen veljen keuhkorakkulat ei auennut kun syntyi ilman ns luonnollista syntymisprosessia ja tadaa leikkaussalin happipullot tyhjiä joten hoitajat juoksi sininen vauva sylissä lasten teholle, lisäksi äidiltä leikattiin vahingossa joku iso suoni auki ja vast leikkauksen jälkeen erikseen kysyttäes kerrottiin asiast..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näitä kokemuksia on niin erilaisia.. Ihana kuulla hyviäkin kokemuksia sieltä! :)
      Mutta ai kauhee tuon leikkauksen kanssa..:o !! Kuinka sielä synnytyssalissa ollaankan oltu noin huolimattomia... huhhui..:/

      Poista
    2. Niin ja siis kaikki me pt syntyneet ollaan oltu yli 4kg ja yli 50cm ja vain minä 2 viikkoa yliaikanen 4.5kg 54cm on imukupin avulla sieltä revitty mutta ilman mitään suurempia komplikaatioita.. Tzemppiä ja toivotaan että vauva pysyy tuossa 3kg paikkeilla ettei mitään kasvupyrähdystä ota nyt loppuun, eiköhän sulla kaikki ihan hyvin mene (:

      Poista
    3. Noniin aivan! Onneksi on mennyt synnytykset hyvin vaikka ei ihan pikkuisia ole olleet vauvatkaan :)
      Toivotaan ettei tule kasvupyrähdystä!

      Poista
  4. Näin synnyttäneenä yrittäisin ehdottomasti alakautta, koska se ei niin kamala kokemus ollutkaan :D Mutta ymmärrän kyllä pelkosi, olisin varmasti itsekin harkinnut pitkään samassa tilanteessa. Hyvin se menee! Oon kans sitä mieltä että eiköhän ne ammatti-ihmiset tiedä hyvin, jos kerran mahtuminen on selvitetty ja ne on sitä mieltä että homma on turvallinen niin kyllä se sitä sitten on :) Aina kuitenkin on se sektiomahdollisuus, vaikka ikäväähän se on jos hätäsektio tulee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. noniin! :)
      Toivotaan että hyvin menee. Haluaisin kokea kuitenkin tuon synnyttämisen, varsinkin kun sitä on pelätty ja tsempattu jo kauan!
      Ikäväähän se on..:/ mutta tosiaan se mahdollisuus kuitenkin on.

      Poista
  5. Olen jostain kuullut, että perätilassa syntynyt lapsi voi saada lonkkavian. Kannattaa tätä tiedustella myös lääkäreiltä. :) Tarkoitukseni ei ole todellakaan pelotella, mutta kannattaa miettiä tarkkaan kaikki vaihtoehdot läpi. :) Tsemppiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se toki on mahdollista. Mitäänhän ne lääkärit ei valitettavasti voi luvata ettei käy..:/ missään synnytystavassa..
      Kiitos tsempeistä! :)

      Poista
    2. Ja itseasiassa yleisemmin lonkkavika pt vauvalle tulee siitä asennosta missä se on kohdussa.

      Poista
  6. Mun esikoinen syntyi rv. 31+3. Päivää ennen meinas tulla alateitse ihan rt:lla, mutta sitten kohdun suu meni suppuun ja seuraavana päivänä sydän äänet meni ja tehtiin hätäsektio.

    Sitä ennen olin käyny pelkopolilla ja mua pelotti kamalasti kivut ja kaikki vastaava mitä voi tapahtua esim. repeemiset ynm. Kun mulla on ahtaat paikat.

    Kun poika tuli sitten sektiolla ja no mulla oli väkivaltanen suhde niin haava repes, mutta silti jotenki se sektio nukutettuna ja ne sewktio kivut ja se vaikeus kävellä ja olla oli mulle liian paha. Nyt mun pelkoni on sektio. Hätä, kiirellinen tai suunniteltu sektio. Ja se että ehdin olla hetken 8 cm auki ilman mitään kunnollisia kipuja tajusin että kestän sen kivun ja ihan sama jos repeen! Vaikka paikka onki pahassa paikkaa, mutta alhaalta paranee paremmin kun jos mahan kautta mennään.

    Nyt tän kakkosen kanssa oon pelänny miten sektiohaava kestää. Ja mullaki on vielä rv. 24 perätilassa, mutta jos jää niin silti haluan ehdottomasti tuntee alatie synnytyksen ja jos se auttaa maidon tuloon. esikoisen kanssa maitoo ei oikein tullu ja samoin äitiki sano että mun kohdalla ei tullu maitoo. Mut otettiin pois suunnitellulla sektiolla, muut 3 isosiskoa tuli alateitse ja tuli hyvin maitoo.

    Se kaikki että vauva tuli niin ajoissa enkä ollu valmistautunu äidiks ja se että tuli vielä hätäsektiolla se ei tuntunu musta hirveesti miltään aluks. Uskon että jos tulee nyt alateitse niin pääsen siihen äitiyteen ja saan sen siteen heti ja tällä kertaa olisin sit tehny lapsen tuloon eteen töitä.

    Jos vaan niin käy. Nyt pelätään istukan vajaatoimintaa ja ollaan puhuttu että käynistetään etuajassa ettei tuu sit kohtukuolemaa... Mutta haluan synnyttää alateitse vaikka olis perätilassa, jos vaan on mahdollista. Kunhan lapsi tulee maailmaan terveenä.

    Suosittelen alateitse synnytystä, mutta se on sun päätös miten haluat ja mitä lääkärit suosittelee että lapsi tulis terveenä ulos :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai kauhee! sun tarinas sai ihan pysähtymään..:o
      Onneksi poika on kuitenkin tullut terveenä maailmaan, mutta voin uskoa tuon sun sektio kauhun ja kaikki ne kivut ja jos haavakin revennyt :( Varmaan tosi kamalaa!

      Se muakin kauhistuttaa, että miten haavaa kestää toisen raskauden jos sellainen tulee..
      Tuosta maito jutusta minäkin olen kuullut, että huonommin tulee sektion jälkeen, valitettavasti :(

      Toivon ihan koko sydämmestäni, että sun toinen raskaus menisi "paremmin" haava kestäisi ja saisit synnyttää lapsen alateitse ja valmistua äitiyteen kunnolla <3!
      Ja toivotaan, että istuka olisi kunnossa ja pikkuinen pysyisi yksiössä niin kauan kun mahdollista! Ja tsempit että pääsisit synnyttää pt:n!

      Kiitos tarinastasi :)

      Poista
    2. Pitää vaan toivoo että kaikki menee hyvin :)

      Poista
  7. Mulla on aivan tuoretta kokemusta tuollaisesta tilanteesta, sillä perätilavauvani syntyi sektiolla noin viikko sitten. Vauvan paino arvioitiin yläkanttiin, eikä muita vaihtoehtoja lopulta annettukaan kuin leikkaus.

    Ennen viimeistä ultrauskäyntiä vauva arvioitiin melko pienikokoiseksi, ja pidettiin itsestäänselvänä, että synnytän hänet alakautta. Itse olin epävarma asian suhteen ja oli kamalaa yrittää guugletella ja pyöritellä haittoja/hyötyjä mielessään.

    Nyt siis sektio takana, ja voin sanoa, ettei se herkkua ollut. Itselläni myös alatiesynnytyksiä takana ja olen silloin revennyt melkein "perseeseen asti". Mieluummin olisin kuitenkin synnyttänyt alakautta. Kammoa ei sektiosta kuitenkaan jäänyt, ja imetys lähti jopa paremmin käyntiin kuin aikaisemmin. Lähinnä oma avuttomuus ensimmäisinä päivinä ärsytti, kun ei itsenäisesti voinut vauvaa hoitaa tms.

    Tsemppiä sinulle! Ymmärrän sua hyvin, ne tunteet kyllä heittelee laidasta laitaan. Luota lääkäreiden ammattitaitoon, heillä on kyllä kokemusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä. Allekirjoitan tän vatvomisen, joka päivä ja monta kertaa päivässä oon erimieltä :/

      Se muakin jotenki inhottaa. on ihan avuton ja pitkään muutenki haava kipeänä sekä montamonta viikkoa estää esim. liikkumasta normaalisti..

      Eiköhän joo ne lääkärit osaa sitten neuvoa! Kiitos tsempeistä :)

      Poista
  8. meidän neiti synty sektiolla perätilan takia. muistan miten itekin kolusin kaiken tiedon sektiosta ja perätilasynnytyksestä, itkin ja pähkäilin että kumman valitsen. alusta asti olin halunnu synnyttää ilman mitään piikkejä ja muita apuja. päädyin kuitenkin sektioon ja sektio oli suunniteltu rv39+5, mutta lapsivesi meni rv38+4. mullakaan ei ollu mitään estettä alatiesynnytykselle mutta pelko otti kuitenki vallan. eniten olin huolissani lapsesta kun itestäni, pelotti että jos neidille kävis jotain niin ajattelisin vaan että 'mitä jos olisinkin synnyttänyt sektiolla'

    painoarvio oli alle 3 kilon, mutta sitten neiti olikin syntyessään 3,8kiloo ja sillon tiesin tehneeni oikeen valinnan. oon niin tyytyväinen että valitsin sektion, ekat päivät olin tosi kipee enkä voinut hoitaa neitiä yksin mutta viikko sektiosta en enään muistanu koko haavaa. :)

    tsemppiä synnytykseen! oot rohkee kun uskallat ees yrittää alatiesynnytystä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo.. se on ihan kamalaa kun ei tiedä mitä tekisi tän asian suhteen..:/ nyt saa tulla jos tulee viikon aikana, sen jälkeen varmasti mietin että jos mentäisi sektiolla.
      Pelkään nimittäin ihan älyttömästi just tuota, että painoarvio onkin ihan päin hitsejä mitattu ja sitten synnytys saattaa ollakkin yhtä tuskaa ja tod. näköisesti menee myös siihen hätäsektioon..:(

      Ymmärrän hyvin sun valintaasi :)!
      Kiitos kommentista!

      Poista

Kiitos kommentistasi :)