Sivut

17. maaliskuuta 2014

Ehkäisy asiaa

Mulla tosiaan on perjantaina jälkitarkastus.
Toivottavasti kaikki on palautunut hyvin ja varsinkin jännitän tuota haavaa ja miten se on parantunut.
Viime neuvola käynnillä näytin haavaa vielä neukkulalle ja ulkoapäin ainankin on loistokunnossa! Huh hyvä! Toivotaan, että sisältäkin on parantunut hyvin.
Mulla on edelleen maha vähän kosketus arka(ei paljon, haavan yläpuolelta hieman tunnoton ja sitten hieman arka..), en tiedä onko tämä sitten normaalia vai johtuuko haavasta vai kuinka? jänniittää..

MUTTA Eniten mä kuitenkin odotan sitä miten toimia raskauden jälkeen, eli ehkäisy asiat. Sitä olen pohtinut ja pähkäillyt ja miettinyt ja pyöritellyt. Nyt te saatte jakaa kokemuksia ja kertoa mulle lisätietoa näistä vaihtoehdoista :)

Mulla ei ole kokemusta kuin e-pillereistä. Ja jotenkin kaiken hulinan keskellä ja varsinkin huonomuistisena muutenkin en enää haluaisi palata niitä syömään enää

Joten mitäs muita vaihtoehtoja meillä sitten onkaan?

Minipilleri
Okei, no tämähän on melkein kun e-pilleri. Muistettava ottaa ihan jokapäivä, ei siis edes pidetä tauko viikkoa. Toisaalta tämän saattaisi muistaa ottaa paremmin, koska tauko ei häiritse eikä tarvitse muistella milloin pitää alkaa taas syömään niitä.
Mutta taitaa mennä mulla sinne ei kiitos osioon.

Ehkäisylaastari
hmm. tähän en ole edes sen kummemmin koskaan tutustunut.  Laastaria kuuluu vaihtaa kerran viikossa aina uuteen. Muistamista ei siis ole ihan jokapäivä, mutta olisikohan vaikea tottua tähän uuteen tapaan eli kerran viikossa muistamiseen... Oon ehkä liian tarkka, mutta entä jos se irtoaa tai sen unohtaa vaihtaa. Ja sittenhän se vielä näkyykin, kesällä ei ainankaan ole kiva. No en tuomitse tätä vielä täysin, listaan vähän hyviä ja huonoja puolia.
Hyvät: ehkäisy teho on varma, lievittää kuukautiskipuja, vähentää vuodon määrää ja pitää kierron säännöllisenä, oksentelu ja ripuli eivät vaikuttaisi ehkäisytehoon.
Huonot: hormoonia tulee enemmän kehoon kun pillereistä(ei hyvä..), laastari näkyy ja saattaa aiheuttaa ihon ärtymistä.
Tämä on luultavasti myös ei kiitos osiossa.

Ehkäisyrengas
Tämäkin toimii hormooneilla ja on siis samankaltainen kun pillerit. Mä tästä olenkin jo kerran ottanut selvää ja meinasin vaihtaa pillerit tähän, mutta käynnillä tulikin pieni muutos matkaan (tuo pieni himpula tuolla <3) Joten tämä menetelmä on mulla kovasti nyt harkinnassa. On suunnilleen samaa hintaluokkaa kun pillerit. Rengas asetetaan itse samana päivänä/kellonaikana, sitä pidetään paikallaan kolmeviikkoa ja otetaan viikon ajaksi pois ja sitten taas kolmeksi viikoksi asetetaan takaisin. Rengastakin voi pitää pari/kolme kuukautta putkeen(niinkuin pillereitä) jos menkkoja olisi tarve siirtää.  Sitten listataan taas hyviä ja huonoja puolia.
Hyvät: Helppo käyttöinen ja muistettavaa ei tosiaan olisi jokapäivä! Rengas myös vapauttaa hormoonia kehoon kokoajan tasaisesti ja näin ollen ei pitäisi tulla rajuja mielialan vaihteluja. Ripuli ja oksentelu ei vaikuta ehkäisy tehoon.
Huonot: renkaan poisto ja uudelleen asettaminen on ajallisesti oltava tosi tarkka.
Tätä mä harkitsen vakavasti!

Kierukka
Nää on mulle yhtä utopiaa! On siis hormooni kierukkaa ja kuparikierukkaa. Aloitetaanpa hormoonikierukasta! Tämä ostetaan itse apteekista ja gynekologi asettaa sen paikalleen.
Hyvät puolet: Tehokas, niukentaa vuotoa, ei aiheuta lähes ollenkaan sivuvaikutuksia. Ehkäisy teho viideksi vuodeksi (onko tämä sitten hyvä vai ei..)
Huonot puolet: epäsäännöllinen vuoto
Ja sitten siihen kuparikierukkaan. Tämänkin paikalleen asettaa gynekologi ja ehkäisyteho kestää viisi vuotta. Tästä vapautuu kuparia kehoon ja se estää hedelmöittymisen.
Hyvät puolet: varma ehkäisyteho
Huonot puolet: Voi lisätä riskiä infektioihin(klamydia) (en ymmärrä miten?) voi aiheuttaa runsasta ja pitkäkestoista kuukautis ja/tai valkovuotoa.
Tuo kupari kierukka nyt ainankin kuulostaa ihan ei kiitos jutulta taas.. enkä oikein tiedä tuosta hormoonikierrukastakaan. Ei taida ihan olla mun juttuja nämä..

Ehkäisyimplantti
Tämäkin on mulle aika outo menetelmä. jotenkin ehkä kammoan näitä mitkä joku muu kiinnittää minuun. entäs jos ne eivät sovikkaan ja on maksanut kamalan paljon ja ihan turhaan...
Implanttikin ostetaan reseptillä apteekista ja se asennetaan paikallispuudutusessa paikoilleen.
Hyvät puolet: varma ja pitkävaikutteinen, ei tarvitse muistaa itse ottaa, ripuli ja oksentelu ei vaikuta.
Huonot puolet: epäsäännölliset kuukautiset ja mielialanvaihtelut..
Mä en osaa sanoa näistä mitään.. jotenkin kammoan ehkä kuitenkin näitä liikaa, että voisin ottaa itselleni.

Ehkäisypilleri
ja sitten tämä perus, eli pillerit.
Kamala muistaminen ja näihinkin on kerran luotto mennyt. Muutenhan pillerit on ihan ok näppärä ja voi itse säädellä kuukautisia. tuttu ja turvallinen vaihtoehto.
Hyvät puolet: säännöllinen vuoto ja vähentää kuukautis kipuja.
Huonot puolet: voi olla herkästi tiputtelu vuotoa, vaikuttaa mielialaan, pillereiden ja tupakan yhdistelmö altistaa veritulppa riskille(ei onneksi enää tätä murhetta)
No onhan tämä tuttu menetelmä, mutta en tätä enää ehkä haluaisi..

Kertokaahan mulle nyt kokemuksia eri ehkäisymenetelmistä? Hyviä ja huonoja.
Mitä suosittette ja mitä ette?

Mä en tiedä yhtään mikä olisi nyt mulle se passeli ja kokeilisinko jotain uutta menetelmää. Joten tosiaan eikun jakamaan jos löytyy kokemuksia tai hyvää/huonoa tietoa näistä :)






18 kommenttia:

  1. Laastari pysy itellä ainaki tosi huonosti kun harrastin lähes päivittäin liikuntaa ja kävin suihkussa 1-2kertaa päivässä.. Kuten myös sanoit niin sen piiloon saaminen ei ole kovin helppoa enkä itse ainakaan tykännyt että se näkyy.. Ihoallergiaa mulle ei tullut eikä muitakaan haittavaikutuksia. Pillereissä taas oli sellaset haittavaikutukset et ei enää koskaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mä kans jotenkin "pelkään" jos se vaikka irtoaa ja repsottaa ja sit stressaa sen kanssa kokoajan.. Mulla ei kyllä sinällään ollu pillereistä mitään, paitsi no kiukutti kokoajan :D

      Poista
  2. Mulla on käytössä ollut Nuvaring nyt kaksi vuotta, ja ei voi muuta kuin suositella! Ite kans jännitin alkuun sitä, että tuntuuko rengas, kun on kuitenkin kohtuu iso kokoinen, mutta asettuu niin mukavasti "paikoilleen" ettei sitä kyllä huomaa. Olin alkuun hyvin tarkka noista kellonajoista, mutta nykyään pois ottaminen ja uuden laittaminen hoituvat "aamulla" eli noin kolmen tunnin heittoja saattaa tulla, eikä täällä ainakaan niistä ole ollut mitään haittaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kans mietin just että tuntuukohan tai tippuuko se vaikka pois :D! Mutta kiva kuulla hyviä kokemuksia siitä :)
      Niin, totta, en usko että se ihan minuutilleen täytyisi olla!
      Kiitos infosta :)

      Poista
  3. Mulla oli laastari muutaman kuuakuden mutta jouduin lopettamaan sen koska se ei sopinut mulle, niinkuin ei kyllä mikään muukaan hormoni ehkäsy :D suosittelen kuitenkiN! Pidin laastaria reidessä, joten sen saa ihan hyvin piiloon. voi laittaa myös pakaraan ettei kesällä näy bikineissä ;) ja laastarista tulee hormonia tasaisemmin kuin pillereistä, kun sitä imeytyy koko ajan! suosittelen kyllä kokeilemaan, oli tosi helppo!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aaa noniin..:/ Sehän se noissa on kun ei vaan joillekkin sovi!
      Totta, mä en ees tiedätkö aatellu et voihan sen piilottaa :D Pelottaa vaan se että jos se vaikka irtoo ja tippuu jaajaa..

      Oliko se laastari minkä hintainen? :o

      Poista
  4. Rengas oli minusta huono! Tunsin sen kokoajan, aivan kuin jotain "tippuisi" jalkovälistä.. Sain sen kyllä ihan kunnolla paikalleen mutta aina se valahti liian alas..

    -n-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nää on varmaan tosi henkilökohtasia.. pitäis varmaan vaan itte kokeilla miten sopii..:o

      Poista
  5. Mä suosittelen impmanttia. Ainakin mulla se on ollu tosi helppo, lääkäri laittaa sen paikalleen ja se on käsivarressa 3 vuotta. Jos haluaa lopettaa ehkäsyn aiemmin niin saahan sen pois :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua vähän pelottaa nuo asennettavat.:D minähintaista touhua tälläset sitten on?

      Poista
  6. Imetätkö? Koska jos, niin et saa aloittaa rengasta tai muita yhdistelmäehkäisyvälineitä 6 kuukauteen synnytyksen jälkeen :S Muuten minä aloittaisin tuon renkaan käytön.. tai ainakin kokeilisin sitä! Tällä hetkellä mun "suosikkina" on Mirena-hormonikierukka, koska se hillitsee kukautisvuotoja ja -kipuja. Hinta on vaan kertamaksuksi aika iso (reseptillä 90e, ilman 150e) ja pelottaa sen asentaminen.. :D Ja senhän tosiaan saa pois milloin haluaa, ei tarvitse pitää viittä vuotta! Itse haluaisin seuraavan mukulan (jos vain on sitten tullakseen) alle 5v ikäerolla tähän esikoiseen.. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En imetä enää.
      Aa! mä en ees tienny että tuollainen "sääntö" on myös olemassa.:o
      mikähän siinä on takana ettei saa?
      Mua kans jotenkin jännittää tuollainen mikä asennetaan, hui. ja niin kovin monelta olen kuullut, että jos se ei sitten jostain syystä sovikkaan itselle, niin rahathan siinä hukkaan menee..:/

      Se on kyllä hyvä, että kuitenkin pois saa halutessaan ! :)

      Poista
  7. Itellä sama asia tulossa eteen ja aina ennen syöny vaan pillereitä. Mutta luultavasti otan hormoonikierukan. Se maksaa n. Saman verran kun vuoden pillerit eli jos pitää vaikka 2 vuotta niin se on jo puolet halvempi. Eikä tarviis muistaa koko asiaa! Terkkari sano että aluksi voi vuotoja olla pidempään mutta monilla ne jää alun jälkeen kokonaan pois mikä tietty ois plussaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin! Tätä saakin pohtia.
      Kiva kuulla, että oot löytäny jo sopivan :)

      Niin, kerrallahan se on paljon, mutta ihan tosi, pitemmällä kaavalla taas kannattavampi! hmm, tää on vaikeeta!

      Poista
  8. Mulla oli ekku kuparikierukka, ei toiminu, teki pari kohtutulehdusta. En oo siis synnyttäny. Sitte vaihoin nuvaringiin ja ollu aivan huippu! Ei ollu mitään sivuvaikutuksia tms. Nyt käyttänyt kaksi vuotta, tätä kyllä suosittelen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijai. Ikävä homma :/

      Tuo nuva näyttää olevan aika suosittu! :)

      Poista
  9. Mulla oli kans Nuvaring. Ei oo kullä mitään pahaa sanottavaa. Mä tosi herkästi reagoin noihin hormooneihin ja mielialan vaihtelut olikin ainut miinus. En myöskään ollut mitenkään päin tarkka sen laiton kanssa, pidin välillä neljäkin viikkoo putkeen ja vaihoin "illalla" eli neljän tunnin haitarilla. Ja gynekin oli sitä mieltä että ei ehkäisytehoon vaikuta :)

    Eli suosittelen kyllä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei no niimpä ! :)

      Sain tänään nuvaring reseptin, että sitä kokeillaan!

      Poista

Kiitos kommentistasi :)