Sivut

15. marraskuuta 2013

Mitä tekee mieli? mitä ei?

Mitä oon himoinnu kun hullu, ja mikä saa mut kiertämään jonkin kaukaa.
Puheenaiheena siis raskausajan mielitekoja ja kuvotuksia. Mulla ei ole kovinkaan montaa koko raskaudenajan samana pysynyttä must have herkkua ja hyi yäk tuotetta.
Oon huomannu et himot vaihtuu ihan yhtä usein kuin mielialatkin. Toisaalta se on ihan kamalan vaikeeta näin, et voi varautua mihinkään pitämällä sitä kaapissa, yh. Ja jos ostat tän viikon herkkua kaappeihin se saattaakin olla ensiviikon kuvotus.. Ei ei tosiaan oo yhtään helppoo olla raskaanaoleva nainen!!

Alussa mun pahimpia himoja olivat:
Jääkylmä maito, kaurapuuro, herneet, pähkinät.. oi nam namamma!
Tuntui että suolainen maistui hyvältä, pähkinät, sipsit.. kaurapuuroonkin lisäsin vain suolaa !



Ja mun ehdottomia inhokkeja oli:
Subwayn patongit ja salaatit ja kaikki se haju ja ulkönäkö yääk!! (ja on vieläkin..) Sekä hesburgerin ateriat..... yyyh!
Sinä päivänä kun sain tietää olevani raskaana, käytiin hesburgerista ruokaa kotiin, mulla oli paha olo jo ennen syöntiä ja arvaa vaan parantuiko se tuolla. loppuillan tuli se ällö hampurilainen mun suuhun. Subway tökkäs jo ennenkuin tiesin olevani raskaana, olin selvinpäin baarissa ja käytiin subissa kotiin tulo matkalla syömässä, meinas lentää subit takasi aika vauhilla..



Jonkin aikaa mentiin näillä kun alko taas tulla vaihtelua mun mieliteoille.
Uudet pakko saada himot olivat:
Maito edelleen, valkosuklaa ja näkkileipä!!
Maito on ehdoton kestosuosikki ja varsinkin sen kanssa mutusteltu näkkileipä, nam! maitoa meni 1,5 litraa päivässä ja näkkileipä pakettikaan ei kestäny kun paripäivää. Uus ensimmäinen makean himo oli valkosuklaa.



Ja mun yökkötyksiin meni sitte:
Se kaurapuuro, se tökkäs vaan yks aamu niin pahasti hyihyihyi! Kahvi(yhyy valitettavasti joo...) sekä kana!
Yks aamu se kaurapuuro vaan maistu jo kerran syödyltä ja sainkin yökkiä sitä.. hyi.. Kahvi kahvi siitä luopuminen oli niiiiiin vaikeeta.. Ja kana, mä oon aina rakastanu kanaa, pelkkää kanaa oi nam! ja nyt, se koostumuskin suussa.. huhhui



Nämäkin meni ajallaan ohitse uusia himoja taas tälläkertaa oli:
Ruisleipa oo nam, kaakao! ja trio jäätelö!
Ruisleipää tuoreena tai ruisleipää paahdettuna ja iiisoiso kuppi kaakaota perään, kylmää sellaista! Ja trio jäätelö voi ahnam! en ikinä oo tykänny jäätelöstä mutku mutku..



Ja ällöttämään rupesi:
Tonnikala!! hyihyihyi nään vieläkin sen olevinaan löytäväni silmän ja sen mädäntyneen viemärin haun, ääää!!
Syötiin yks ilta tonnikala salaattia, joka yleisesti on ollu mun herkkua mut nyt sekin stoppas... se maku ja haju ja mielikuva... joo ei kiitos enää!

Himot vaihtelee vielä nykyisin, vaikka ovatkin jo huomattavasti tasoittuneet, eikä ihan niin useasti tule pakkosaada hetinyt tai saan raivarin himoja.

Nykyisin mm. himoitsen näitä ruokia ihan sekaisin päivästä riippuen:
Pulla, korvapuusti, omenapiirakka, mustikkapiirakka, JOULUTORTUT! eli leivonnaiset!
Kahvi! (jeeejee maistunut on taas parisen viikkoa) mauttomat keksit (digestivet tai jotkut halppikset missä siis ei ole mitään makua xD..) sprite, vaniljavanukas, pinaattiletut, sellaiset mustat ja punaiset rinkula karkit jotka on kirpeitä ne on niiin parhaita! mandariinit/satsumat mitä hittoja ne nyt onkaan, uusin himo! ja edelleen esimerkiksi maito, ruisleipä ja kaakao on iso nam ! hih !
Mieli on tehnyt myös äkillisiä pakko saada ruokia kuten: maksalaatikkoa, päärynöitä, perunamuussia. Ja kateellisena aina tuoksutan kuinka hyvältä haisee meidän kissan ruoka.. onneks ei tee mieli maistaa.

Ja hyvinkin vaihtelevina ällötyksinä on mm:
Kana(edelleen) subway(edelleen) pizza(ählypizza yök, löysin joku kuukaus sitten mustan karvan pizzastani ja ei oo tehny mieli..) pirkka kinkku (joo en tiedä miks pirkka mut se on vaa kamala...) isoina määrinä edelleen makea (suklaata ei voi syödä kun pari palaa ja muutama karkkikin riittää, ei sinällään ällötys. tekee mieli ja pari riittää ja sitten tulee se ällötys) edelleen ällöttää myös tonnikala, pikaruuan haju..
Ja myös äkillisinä ällötyksinä on ollut: se maksalaatikko, sulanut juusto, dippikastike..

Nää tosiaan vaihtelee hyvinkin usein. Usein käy myös sillä tavalla, että jotain tekee aivan uskomattoman paljon mieli ja kun syöt sitä niin yäääk! tai toisinpäin..

Jälkeenpäin mua oikein naurattaa.. Ei tosiaan ole helppoa itsekkään kestää perässä mikä milloinkin on in ja mikä out hahhaa!

Miä himoja ja ällöjä teillä muilla on ollut?

Kaikki kuvat on täältä eli google auttoi mua!

4 kommenttia:

  1. Himoina: persikat, mandariinin, appelsiinit, maito, kiinalainen ruoka. Aluksi inhottivat suunnattomasti kahvi, kananmunat ja puuro.. Oksensin ihan vaikka pelkästä hajusta. Ja paistinpannun hajusta..... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On niin hassua miten vaan voi alkaa yhtä äkkii joku ällöttää ja jotain tekee mieli ihan hulluna :D!
      Ei hitsit mä oon aina rakastunu kiinalaista ja mun mielestä se ei oo nyt maistunu ei yhtää miltää, yhyy :D ja taas alko tekee sitä mieli kun luin tätä hitsit!!
      Voi apua sulla on kyllä ollu tosi pahat noi ällötykset..:(
      Mulla vaan kerran se puuro sai yökkimään ja kahvista koin kerran kamalan pahaa oloa.

      Poista
  2. Mulla on kans ollu koko raskauden ajan himoina jääkylmä maito (mahdollisimman rasvaisen makuinen eli kevyt tai täysmaito) ja puurot niinkun sullakin. Mut mulla vaan on ollu kaikki puuro riisipuurosta neljänviljanpuuroon. Muita himoja on ollut mm. pinaattikeitto, lihapiirakka (ennen raskautta en voinut sietää lihapiirakoita...), kukkakaali, itsetehdyt lihapullat, mandariinit ja omenat, näkkileipä ja hapankorput, persikka juqurtti ja leivonnaiset. Karkin ja sipsien kanssa mulla kans vähän vaihtelee. Ensiks saattaa tehä mieli kauheesti suklaata ja sit kun oon ostanu levyn, ei enää teekään mieli tai sit alkaaki tekeen mieli sipsejä. Jäätelön kanssa sama. Varsinaisia ällötyksiä mulla ei enää ole, mutta alkuraskaudessa ei tehnyt mieli syödä lainkaan. Kaikki ruoka ällötti jotain juqurttia tai rahkaa lukuunottomatta. Ihan sama mikä ruoka oli kyseessä, niin sillä hetkellä kun sain sen nenän eteen, ruokahalu katosi täysin. Siksi alkuraskaudessa en syönytkään kauhean hyvin... Kahvi ällötti aluksi, mutta nykyään pystyn juomaan kahvia muuten, mutta en aamulla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo täälläkään ei tuo rasvaton maito oo yhtä hyvää :D! Tuo on ehkä hassuinta, että joku jota ennen on ällönnyt on nyt suurta herkkua tai toisinpäin. Itsetehdyt lihapullat on muuten täällä kans oll tosi nam! sen ihan unohdin ;) Ja tuon karkin/sipsien kanssa aika sama. Himo on, mutta jo pari karkkia riittää taltuttamaan ja himon ja sitten jo ällöttääkin :D

      Suurin huomio on ehkä se, että on pakko vetää kokoajan vuorotelleen makeaa/suolaista/makeaa.. ihan loppumaton kierre..
      Mitenhän sitä raskauden jälkeen osaa hillitä himojansa :D?

      Poista

Kiitos kommentistasi :)