Sivut

24. maaliskuuta 2014

Kysymyksiin vastauksia

Kiitoksia kaikille kysymyksistä! :)
Nyt aloitetaan ruotimaan kysymyspakettia. Lähteee nyt..

Sattuuko synnytys?
-Tottakai se sattuu! Toisia enemmän toisia vähemmän. Mun synnytys oli vaikea, mutta ei erityisen kivulias. Sanoin kyllä supistusten lomassa että "pe**ele mua ei oo ikinä sattunu näin kovaa" ja ponnistusvaiheen lopussa tullut kipu oli ihan jotain kamalaa. Mutta sanoisin silti kokonaisuutena, että kyllä se sattui, mutta kyllä sen myös sietää ihan hyvin :)
  
Onko teidän tytöllä jo nimi?
-Hmm, mitä tarkoitat?
Kyllä me ollaan keksitty jo mikä nimi tytölle annetaan, mutta ristiäisiä ei vielä siis ole pidetty.

Minkälainen on teidän päivärytmi?
 -Päivärytmi saattaa edelleen vaihdella päivässä tunnilla/kahdella/kolmellakin. Mutta suurinpiirtein se menee näin :) Tyttö nukkumaan illalla klo 20-21 Ylös aamulla herätään klo 7-8 ! (yöllä heräillään n. kahden-neljän tunnin välein joko 3 tai 4 kertaa yössä) Ensimmäiset päiväunet nukutaan klo 9/10-11/13 (ulkona) ja sitten päiväs aikaan heräillään ja torkutaan sisällä aika huonosti.. Sen takia otetaan toiset päikkärit nukutaan 15/16-17/18(myös ulkona). Sitten taas saatetaa torkkua ja olla hereillä loppu ilta :) Meillä syödään n. kolmen tunnin välein 80-150 ml maitoa.
Mulle neuvolatäti sanoi, että ennen 4kk ikää vauvalle on tosi mahdoton pitää tiettyä rytmiä. Ja kyllä tää meilläkin heittelee välillä kovin. Mutta pikkuhiljaa :)

Mitä miehesi tekee työkseen? 
-Hän on kokki!


Suunnittelitteko kauan lasta ja miten löysitte sen "oikean" hetken, jolloin pikku käärö oli ylitsepääsemätön ihanuus, joka täytyisi saada?
-Mehän ei siis suunniteltu lasta ollenkaan. Tyttö oli ihan täydellinen yllätys rakkauspakkaus <3
täältä pääsee lukemaan sen koko tarinan jos haluaa :)!

Miten typy syö, nukkuu, onko jotain rytmejä?
- Päivärytmistä kerroinkin jo tuolla aikasemmin :) Tyttö syö kyllä ihan tosi hyvin! Pulloruokaa(korviketta) meillä syödään pelkästään ja n.800-1000ml päivässä. Eli ns. vähän "liikaa" mutta ei vielä niin paljon liikaa, että siitä pitäisi huolestua.


Minkälainen persoona hän muuten on? :) 
- Tyttö on ihan kiltti, kova hymyilemään :) Tykkää autoajeluista, vaunulenkeistä ja itsekseen koliikkikeinussa istuskelusta(viihtyy siinä niin kauan itekseen, että äidin pitää käydä välillä hakemassa vauva syliin kun tulee ikävä :D) Maha vaivaa usein ja sen takia on hieman itkuinen :/ Nälästä ilmottaa älisemällä ja jos heti ei äiti tai isi älyä maito pulloa tuoda suuhun niin sitten tulee iso itku :D!

Kauan ytititte lasta? Onko aikeissa lisää?
-Ei olla missään vaiheessa tosiaan yritetty! :) Lisää ei ole aikeissa tulla ainankaan vielä. Ehkä teen mun äidit! xD (mulla ja mun siskolla on siis 18-vuotta ikäeroa) Aina olen halunnut, että lapsilla olisi vain pari vuotta ikäeroa, mutta tähän elämäntilanteeseen tuo yksi on aivan riittävä <3

Miten ja milloin tapasitte miehesi kanssa?
-Me ollaan tavattu vuonna 2011, kun muutin hänen seinänaapuriksi! Pikkuhiljaa sitten tutustuttiin kun aluksi juteltiin ihan vain ohimennen naapureina.

Onko mies paljon apuna arjessa vai onko hän töissä?
- On apua jonkinverran. Ei siis ole töissä tällä hetkellä.

Mitä tulevaisuuden suunnitelmia on tästä noin 5vuoden päähän, onko tiedossa lisää lapsia?
-Tulevaisuudesta ei ole mitään hajua. Kaikkialla muissa blogeissa vauvan myötä mennään kihloihin ja naimisiin ja ostetaan taloja. Mutta meillä jos päästään päiväkerrallaan ollaan tyytyväisiä :) Lisää lapsia ei siis olla tekemässä.

Kauan oot kirjottanu blogia? miksi aloitit kirjoittamisen alunperin?
Onko sulla jotain toiveita blogin suhteen?

-Mä olen alkanut kirjoittamaan elämäni aikana varmaan viittä eri blogia ja loppujenlopuksi sitten poistanut kaikki.. Ikinä en ole saanut aikaisiksi kirjottaa kun ei ole kuitenkaan ollut mitään kirjoitettavaa :D! Tämä blogi on taidettu aloittaa 2012 vuoden lopussa, ja kirjoitin todella vähän. Sitten kun sain kuulla olevani raskaani, muutin tämän sisällön vauva blogiksi, koska halusin osittain tallentaa nämä asiat itselleni muistoksi ja myös helpottaa kauempana asuvien ystävien/sukulaisten "yhteydenpitoa" meihin. Aktiivisesti olen siis kirjoittanut 2013 kesästä alkaen! :) Ei mulla kai mitään tavoitteita ole. Pitää blogissa hyvä tasi yllä ja saada teidät lukijat viihtymään. Tää on  mulle harrastus josta tykkään tosi paljon ja mielelläni kirjoitan.

Polttaako tai juoko miehesi alkoholia? Jos poltta ja/tai juo lopettiko myös miehesi päihteiden käytön raskautesi ajaksi? :)
- Kyllä molempia. Tupakan polttoa hän koitti lopettaa, mutta ei se oikein toiminut. Aikuisena ihmisenä saa päättää itse mitä sen asian kanssa tekee, toisaalta ei se mua kyllä haittaakkaan. Alkoholin käyttö kyllä kovasti väheni ihan ilman mun sanomisia. Tottakai kävi välillä ja välillä useamminkin sitten jossain. Loppuaika sitten oltiin molemmat kotosalla jännittämässä! Välillä otti kyllä päähän jos toinen oli jossain ja itse ei päässyt. Mutta mun mielestä ei voi toista kieltää suoraan. Toki sellainen joka viikonloppuinen meno on vähän huono homma :/

Osallistuuko miehesi miten paljon lapsen hoitamiseen?
-Kyllä. Mä hoidan vain yksin kaikki yöt, joka on välillä kovin raskasta. Isi viettää sitten päivällä aikaa tosi paljon tytön kanssa ja antaa äidin nukkua päiväunia!


Sitten kyssäri isille ja äidille molemmille!! Elikkäs isyyden ja äitiyden plussat ja miinukset! 
-Tää olikin oikeesti hankala kysymys! Meillä molemmilla tuli aika samantyyppiset vastaukset.
Tässä hyviä puolia:
pienet arkiset asiat tekevät onnelliseksi mm. oman lapsen hymy, saadaan kokea suurinta rakkautta, mitä ikinä on tuntenut, tuntee itsensä arvokkaaksi koska sinä annat lapselle elämän ja lapsi rakastaa meitä ihan vilpittömästi, tulevaisuudessa päästään seuraamaan hänen kasvua ja kehitystä ja olla ylpeitä vanhempia. Niin ja isin mielestä se, että voi hyvällä omalla tunnolla mennä huvipuistoihin, sirkuksiin, fröbelin palikoiden keikalle... ja muihin lasten juttuihin :D
Tässä huonoja puolia:
väsymysunivjaväsymys, huoli lapsesta, oman ajan puute, stressi onko hyvä äiti/isä ja osaako lapsestaan kasvattaa kelpo kansalaisen.
Muitakin varmasti löytyy vaikka millämitoin, mutta tässä nyt pääpiirteittäin nämä suurimmat asiat :)


Miten lapsen saaminen vaikutti parisuhteeseen?
-Tää kyllä varmasti menee jokaisella ihan eritavalla.. Tottakai aikaa itselle saatikka toiselle jää paljon vähemmän, mutta ei minusta muuten itse lapsi vaikuta suhteeseen sen kummemin. Toki ollaan välillä väsyneitä ja tulee paljon kinaa helposti. Mutta jos suhteessa asiat mättää ne mättää ilman lastakin ;) Kokemuksen syvällä rintaäänellä! Tietysti lapsi tsemppaa myös paljon pitämään sen parisuhteen kasassa!


synnytyksestä palautuminen pelottaa !onko mitään miten varautua? 
-Varautua synnytyksestä palautumiseen vai synnytykseen?
Palautumiseen eikai voi mitenkään varautua :o Paitsi kunhan varautuu siihen, että se vartalo voi muuttua kovinkin ennenkuin pääsee omiin mittoihin takaisin, mutta kaikki on sen arvoista ;) Synnytykseenkin varmaan pitäisi varautua, mutta en mä vaan tiedä miten? :D Onhan kaikki siinä niin uutta ja ei tiedä miten asiat menee. Avoimin mielin vain ja ota kaikki apu ja neuvot vastaan! Tsemppejä sulle sinne <3

 Poltitko/joitko ennen raskautta? Entäs nyt? Mikä on sun kanta tähän asiaan?
-Kyllä poltin tupakkaa ennen raskautta ja join myös alkoholia, tosin hyvin harvoin enää nykyisin.
Synnytyksen jälkeen en ole polttanut yhtään tupakkaa enkä maistanut hörppyäkään alkoholia. Tupakkaa en enää halua alkaa polttamaan, mutta alkoholia varmasti vielä maistan jokupäivä :D Ryypätä en oikein tykkää, mutta tykkään juoda vaikka saunasiiderin tai lasinviiniä :)
Mun mielestä tää on taas niitä asioita jotka jokainen päättä itse. Raskausaikana kyllä ihan totaallinen EI ja siitä en tingi!! Raskauden jälkeen sitten tehdään niinkun parhaaksi näkee. Kohtuus tietenkin kaikessa ja lapsi sen verran kuitenkin rauhottaa ettei sitä aina menossa halua edes olla :) Mutta ei se tee yhtään sen huonompaa äitiä/isää jos käydään sillon tällön tuulettumassa ja vaikka baarissa.

Huomasin, että sulla on kommenttien hyväksymisjuttu, saatko paljon ns. "roskapostia" tai halveksuvia viestejä blogiisi?
-En ole ikinä saanut yhtäkään roskaposti kommenttia! :)
Toki niitä voi tulla. Lähinnä toi hyväksymis juttu on siksi, että kestän itse kärryillä mitä ja mihin on kommentoitu!

Miten vauvan saaminen vaikuttaa kaveruus suhteisiin? Miten sulla jää aikaa lapsen lisäksi kavereille?
- Osaan kavereista suhde on kovasti lähentynyt ja vanhat tututkin on ottaneet yhteyttä :)! Osaan kavereista välit ovat etääntyneet, mutta mä olen sitä mieltä, että jos ne vauvan takia etääntyy niin sitten saa etääntyä. Vauva kuitenkin muuttaa ihmistä tai varsinkin elämäntapaa ja se on vain sitten hyväksyttävä. Aina ei pääse eikä haluakkaan mennä ja elämä on hieman erilaista.
Mun kaveri suhteisiin vauvaa enemmän vaikuttaa kyllä välimatkat, kaikki varsinkin ne parhaimmat ystävät asuu kovin kaukana :( Eli vaikka aikaa olisi nähdä, niin välimatka sen estää, harmi kyllä!
Täällä lähempänä sitten asuu muutamia tuttuja, ja mun mielestä vauva ei estä heitä näkemästä. Päivisin on kiva kävellä käymään vaikka kahvilla jossain ja typynhän voi ottaa aina mukaan! :)
Tottakai sellaiset extempore jutut jää oikeastaan kokonaan pois. Mutta nämä on niitä valintoja, ja mun valinta oli olla äiti <3

Kaipaatko mitään elämästäsi ennen vauvaa? Oletko onnelinen vauva arjen keskellä?
Periaatteessa en mä kyllä kaipaa! :)
Ja olen onnellinen vauva-arjen keskellä. Välillä on kovin rankkaa ja väsyttää ja ottaa päähän ja haluisi vaan olla itekseen ja olla itsekäs ja ajatella vain mitä itse haluaa. Mutta olen mä silti tosi onnellinen nyt kun mulla on pikkuneiti<3!
Tottakai välillä kuten jo sanoin olisi hauska mennä vaikka niitä extempore menoja tai kun väsyttää niin nukkua eikä herätä hyssyttelemään vauvaa. Mutta kyllä se pienikäärö on tuonut niin paljon uusia asioita ja varsinkin ilon ja ylpeyden aiheita elämään, että eihän siinä voi olla kun onnellinen <3
Alku mulla oli hieman vaikea..:/ Siitä ehkä kuulette vielä myöhemmin!

Sulla taitaa olla kädessä tatuointi? Millainen ja onko sulla muita ja missä?
Kyllä vain!
Mulla on vasemmassa kädessä maatuska ja oikeassa kädessä isompi tatuointi, josta löytyy mm. ruusuja, pääkallo, pöllö, yks korkokenkäkin. Niskassa on mun ensimmäinen tatuointi peace merkki sydän ja lantiossa oikealla puolella teksti "dreams are our escape from reality" JA onhan mulla jalkapöydässä yks hirvee mustamytty, joka on teinivuosina tehty kotona, joka on aivan piloilla ja törkeen ruma! :D Sitä ette nää koskaan...
Sain ainanki kolme toivetta/kyselyä tatuoinneista, joten saatte niistä oman postauksen sitten! :)

Millaista elämäsi olisi, mikäli pikkuneitiä ei olisi? Vai osaatko enää edes kuvitella elämää ilman häntä? :)
Ainankin kovin erilaista... Mä en olis tuskin muuttanut ankeesta kotikaupungistani pois, Mä kävisin varmasti vieläkin koulussa ja eläisin aika huoletonta elämää. Tai sitten mun elämä vaan olis ihan tositylsää!! Vaikee ajatella mitä sitä tekisi nyt jos neitiä ei olisi..

Sitten kun kykenet, miten meinaat karistaa ylimääräisiä kiloja pois (tsemppiä muuten siihen!!)?
Mä lenkkeilen näin aluksi rattaiden kanssa ja sain itseasiassa nyt viikonloppuna ihan kivan liikuntaohjelman, joka starttaa muuten tänään!!!  Mä vaan niiiin toivon, että mulla riittää motivaatiota tehdä sitä, heh heh. Kirjotan siitä teille sitten erillisen postauksen. Kunhan tästä palaudutaan vielä vähän lisää niin sitten menen myös salille! Ja kiitos tsempeistä! Niitä tarvitaan ;)

Myös teidän päivärytmistä olisi kiva kuulla :)?
Siitä kerroin aika hyvin tuolla ylempänä :) ^


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi :)